6 kadencja, 92 posiedzenie, 1 dzień (11-05-2011)
8 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz innych ustaw (druk nr 4085).
Poseł Krzysztof Borkowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz innych ustaw.
Projektowana ustawa wniesiona do Sejmu przez komisję ˝Przyjazne Państwo˝ jest bardzo oczekiwana przez przedsiębiorców. Przepis art. 585 ograniczał znacznie wolność gospodarczą i nie nadążał za wzrostem gospodarczym i przepisami, które wprowadzamy, jak chociażby wcześniejszą ustawą o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego też i przedsiębiorcy, i Naczelna Rada Adwokacka zgłaszali naszej komisji, a także bezpośrednio posłom wnioski, żeby dokonać zmiany art. 585 i innych artykułów, o których mówił przewodniczący komisji ˝Przyjazne Państwo˝.
Dotychczas w odniesieniu do art. 585 mieliśmy taki przypadek, że nie było doprecyzowane, o jaką chodzi szkodę. Każda szkoda mogła być ścigana z urzędu, nawet o przysłowiową złotówkę można było pociągnąć do odpowiedzialności członka zarządu spółki, rady nadzorczej czy komisji rewizyjnej. Było to traktowane bardzo wybiórczo i ten przepis wielokrotnie był nadużywany. Często organy ścigania wszczynały postępowanie przeciwko przedsiębiorcy. Były nawet takie sytuacje, że jeżeli w komisji rewizyjnej czy radzie nadzorczej zasiadał związkowiec, to żeby się go pozbyć, prokurator wszczynał przeciwko niemu postępowanie i człowieka po prostu już nie było. Zajmował się innymi sprawami, a wtedy można było przemycić wybór zarządu, można było dokonywać innych działań. Przedstawiam to od strony bardzo praktycznej.
Bardzo dobrze, że jeśli chodzi o ten przepis, doprecyzowane jest, że ma to być znaczna szkoda gospodarcza. To jest niezmiernie ważne. Dobrze, że jeżeli chodzi o wymiar kary, to został zmniejszony do lat 3, bo było 5 lat i jeszcze grzywna, był wiec bardzo restrykcyjny. Należy zapytać ministerstwo, czy były przypadki, by Skarb Państwa, na skutek nadużywania ścigania z urzędu, musiał wypłacać odszkodowania. Z tego co wiem, były takie pozwy przeciwko Skarbowi Państwa. Ktoś wszczynał postępowanie, a potem mówił: nie wiem, czy pan przedsiębiorca czy menadżer kupował za drogo, czy za tanio. Nie znam się na tym. Może ktoś dostał nagrodę. Potem okazuje się, że przedsiębiorca miał rację, Skarb Państwa był pozywany i musiał wypłacać odszkodowania. W związku z tym jest to bardzo ważne pytanie.
Jeśli chodzi o przepisy z 1934 r., one zdecydowanie nie nadążały za wolnością gospodarczą. Jako Wysoka Izba przyjęliśmy już nowelizację. Nie jest ona w pełni taka jak teraz, ale właśnie ustawa, którą uchwaliliśmy, ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zmieniła już art. 585. Zmiany te będą obowiązywały od 1 lipca, ale mają one mniejszy zakres niż obecne. Było weto Senatu, ale przypomnę, że Wysoka Izba przyjęła ten przepis. Było bodajże 240 głosów za, 180 - przeciw. Przepis ten obowiązuje od 1 lipca, bo pan prezydent podpisał tę ustawę.
Projektowana ustawa, wniesiona przez komisję ˝Przyjazne Państwo˝ jest, jak powiedziałem wcześniej, bardzo oczekiwana przez przedsiębiorców. Myślę, że także organy sprawiedliwości oczekują, żeby przepisy były jasne, precyzyjne, żeby nie było nadużyć. Proszę sobie wyobrazić, że ktoś jest komuś niewygodny: wystarczy doniesienie do prokuratury, prowadzone jest postępowanie. Tak naprawdę nie wiadomo, w jakim kierunku ono zmierza. Te postępowania trwają bardzo długo, organy ścigania są przeciążone. W związku z tym uważam, że ta ustawa jest bardzo potrzebna, żeby to wyprostować.
W imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego proszę o skierowanie tego projektu ustawy do dalszych prac w komisjach. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia