6 kadencja, 19 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Tadeusz Ross

6 kadencja, 19 posiedzenie, 3 dzień (11-07-2008)

28 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 605).


Poseł Tadeusz Ross:

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! - aczkolwiek trochę opustoszała...

    (Poseł Urszula Augustyn: Jesteśmy.)

    (Poseł Wojciech Olejniczak: Liczy się jakość.)

    ...ale przecież jakość się liczy. Nie wiem, czy pan marszałek mnie nie zruga za pytanie, które być może bezpośrednio nie jest związane z tematem obrad, ale korzystając z uprzejmej obecności pani minister, chciałbym je jednak zadać. Otóż cieszę się bardzo, że do szkół wraca etyka. Dzieci mają wybór. Ale moje pytanie jest następujące: Skąd pani minister znajdzie zastępy etyków? Przecież ci ludzie powinni być po filozofii. Nie może to być przypadkowy nauczyciel, więc pytanie jest, jak myślę, zasadne.

    A drugie pytanie jest takie. Okazało się - w dzisiejszym ˝Dzienniku˝ przeczytałem to - że, o zgrozo, 29% tylko polskich nastolatków zna w sposób deklaratywny język angielski. ˝Deklaratywny˝ to znaczy taki, że mówi, że zna, ale czy zna, nie wiadomo. Umie zamówić kawę w restauracji, może coś jeszcze, i na tym ta znajomość się czasem kończy. W dodatku liczba uczniów objętych obowiązkiem nauczania maleje w Polsce, niestety. Było to 58%, zaczęło się zmniejszać. Dotyczy to także nauki języka angielskiego - było 48%, teraz jest 41. I tu ciągle jest tendencja spadkowa. Bez znajomości języka angielskiego, który jest językiem nowoczesnej komunikacji, daleko w Europie, w Unii Europejskiej nie zajedziemy.

    Będziemy - czas mija - takim zaściankiem Europy, lingwistycznym zaściankiem Europy. Tak więc moje drugie pytanie jest następujące: Jak pani minister wyobraża sobie intensyfikację w tym zakresie? Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia