6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)
11 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (druki nr 721 i 1907).
Poseł Jerzy Gosiewski:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam przyjemność przedstawić stanowisko odnośnie do zawartego w druku nr 1907 sprawozdania Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, którego pierwotny projekt zawiera druk nr 721.
Projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Wnioskodawcy proponują zmianę sposobu określania należności z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji oraz opłaty rocznej. Obecnie podstawa ich naliczenia wskazywana jest w cenach ziarna żyta lub metrach sześciennych drewna. Projekt zakłada określenie należności w złotych w stosunku do gruntów rolnych, poza tym w projekcie przewidziana została kompetencja marszałka województwa do umorzenia całości lub części należności i opłat rocznych w odniesieniu do gruntów rolnych w przypadku inwestycji o charakterze użyteczności publicznej, jeżeli inwestycja ta służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności.
Projekt ustawy zawiera trzy artykuły, które podczas prac podkomisji nadzwyczajnej były kilkakrotnie zmieniane. Dopracowano się ostatecznie nowego, bardziej klarownego brzmienia ustawy zawartego w sprawozdaniu komisji. Techniczna zmiana sposobu określania należności z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji oraz opłaty rocznej jest i była dyskusyjna. Świadczy o tym długotrwała dyskusja na ten temat.
Wątpliwości największe budzi zmiana druga w omawianym projekcie ustawy, w której proponuje się dodanie ust. 17: propozycja poszerzenia możliwości umarzania przez marszałka województwa opłat i należności w odniesieniu do gruntów rolnych w przypadku inwestycji o charakterze użyteczności publicznej, co z jednej strony poprawi sytuację samorządu, a z drugiej strony uszczupli budżet funduszu ochrony gruntów rolnych.
Dodany ust. 17, na podstawie którego upoważnia się marszałka województwa do dowolnego umarzania należności i opłat rocznych, może przyczynić się do powstania niepożądanych efektów dla lokalnej społeczności, dlatego też w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedkładam panu marszałkowi poprawkę, w której proponujemy zlikwidować fakultatywność i ograniczyć powierzchnię gruntów rolnych, w odniesieniu do których marszałek województwa umarzać będzie należności i opłaty roczne.
Przekazuję, panie marszałku, projekt poprawki, proszę bardzo.
Przebieg posiedzenia