6 kadencja, 76 posiedzenie, 2 dzień (21-10-2010)
34 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk nr 3500).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Maciej Grabowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałbym przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawiony projekt ma na celu przede wszystkim dostosowanie do prawa wspólnotowego niektórych przepisów tych ustaw oraz precyzuje zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi, a więc w spółkach osobowych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych regulują zasady opodatkowania zarówno podmiotów mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak również podmiotów, które mają siedzibę, miejsce zamieszkania za granicą w stosunku do dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepisy polskich ustaw dotyczących podatków dochodowych przewidują czy przewidywały odrębne zasady opodatkowania rezydentów i nierezydentów. W następstwie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej należało te przepisy dostosować, tak żeby były zgodne z przepisami traktatu, oraz implementować dyrektywy, które dotyczą podatków dochodowych.
W wyniku przeglądu obowiązujących obecnie przepisów, jak również orzecznictwa, w szczególności Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a także biorąc pod uwagę działania Komisji Europejskiej, która wskazała na potencjalną niezgodność polskich przepisów z prawem wspólnotowym, jeśli chodzi o regulacje dotyczące opodatkowania funduszy inwestycyjnych oraz emerytalnych, stwierdziliśmy, że istnieje potrzeba i konieczność zmiany polskich przepisów tak, żeby były zgodne z prawem europejskim, wspólnotowym.
Taki był główny cel. Stanowiło go uzyskanie zgodności polskiego ustawodawstwa z ustawodawstwem unijnym. Jak już powiedziałem, wynikało to z działań Komisji Europejskiej, która zwróciła uwagę, że opodatkowanie zagranicznych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych może tu być wyższe, przez co te fundusze mogą być zniechęcane do inwestowania kapitału w spółki mające siedziby w Polsce, co narusza zasadę swobody przepływu kapitału. Prześledziliśmy także, jak już powiedziałem, orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości tak, aby była tutaj zgodność z przepisami, które regulują te kwestie i zostały wskazane w tym orzecznictwie.
Tak że jeśli chodzi o zakres projektowanej zmiany ustawy, w szczególności obejmuje on zwolnienia podmiotowe dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych, przy czym przewidujemy tutaj jeszcze wprowadzenie zasad przeciwdziałania nadużyciom podatkowym. Dotyczy to także transakcji wymiany udziałów. Natomiast jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych, tutaj w szczególności regulowane są pracownicze programy emerytalne czy też wnoszenie aktywów w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstw.
Drugi duży zakres zmian, który proponujemy, dotyczy opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne i osoby prawne z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi, a więc spółkach osobowych. Przypomnę, że dochody uzyskiwane przez osoby fizyczne i prawne z tytułu udziału w spółkach osobowych dzielą się w zależności od udziału w tych spółkach. A więc spółka osobowa sama w sobie nie jest podatnikiem, podatnikami są poszczególni wspólnicy.
W tej chwili mamy taką sytuację, że z jednej strony orzecznictwo nie jest do końca jednolite, a z drugiej strony przepisy ustawy CIT-owskiej i ustawy PIT-owskiej nie są w tym zakresie, powiedziałbym, do końca spójne, a ponadto niektóre sytuacje praktyczne nie są dostatecznie jasno uregulowane w zakresie opodatkowania spółek osobowych czy udziału w dochodach z tych spółek. Tak więc celem tej części zmiany ustawy było z jednej strony jednolite uregulowanie sytuacji dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, a z drugiej strony doprecyzowanie sytuacji, z którymi mamy do czynienia w życiu, a więc po prostu to, żeby podatnik miał pewność, w jakiej wysokości i na jakich zasadach będzie opłacał podatek, jeżeli będzie miał dochody z tytułu udziału w spółkach osobowych.
Ostatnia sprawa, którą reguluje omawiana ustawa, dotyczy wykonania decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej środka pomocowego w zakresie biopaliw. Mianowicie Komisja Europejska ograniczyła w ubiegłym roku decyzją czas stosowania w ramach pomocy operacyjnej środka pomocowego w zakresie biopaliw do 30 kwietnia 2011 r. My mamy przewidziane takie zwolnienie w zakresie podatków dochodowych w tym celu, aby ewentualni beneficjenci tej ulgi podatkowej nie musieli zwracać niedozwolonej pomocy publicznej. Ograniczamy czas stosowania tego środka pomocowego do 30 kwietnia 2011 r., tak aby to było zgodne z decyzją Komisji Europejskiej. Zwracam się do Wysokiej Izby o przyjęcie tego projektu ustawy w kształcie przedłożenia rządowego. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia