6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Józef Racki

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym (druki nr 1775 i 1908).


Poseł Józef Racki:

    Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoki Sejmie! W imieniu Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt złożyć oświadczenie w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o dozorze technicznym, zawartego w druku nr 1775.

    Zmiany zaproponowane przez rząd w ustawie o żegludze śródlądowej mają na celu wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.

    Zmieniona ustawa wprowadza oprócz dotychczas funkcjonujących świadectw zdolności żeglugowej wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej. Dokument ten będzie wydawał dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dla statków nowo budowanych oraz tych, które posiadają określone parametry techniczne i wykonują zarobkowy przewóz osób lub rzeczy po śródlądowych drogach wodnych Unii Europejskiej.

    Wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej będzie wydawane na czas określony, w zależności od rodzaju statku, nie dłużej jednak niż na 5 lat w przypadku statku pasażerskiego oraz 10 lat w przypadku pozostałych statków.

    Zmiana art. 5 ustawy definiuje pojęcia ˝państwo członkowskie˝, ˝państwo trzecie˝, ˝dokument bezpieczeństwa statku˝, ˝dokument dopuszczający statek do żeglugi˝.

    W art. 10a zapisano, że zadania organu inspekcyjnego wykonuje powołana techniczna komisja inspekcyjna. W skład komisji inspekcyjnej wchodzą przewodniczący i eksperci. Ekspertów wybiera się spośród pracowników urzędu żeglugi śródlądowej, specjalistów do spraw budowy okrętów i silników okrętowych oraz posiadających patent żeglarski uprawniający do kierowania statkiem. Za świadectwa pomiarowe i czynności pomiaru statku pobiera się opłaty.

    Art. 11 nakłada obowiązek powiadamiania administracji państwowej, która wystawiła dokument dopuszczający statek do żeglugi, o każdym przypadku naruszeń prawa na piśmie wraz z uzasadnieniem.

    W art. 15 ustalono podmioty, które mogą uprawiać żeglugę na polskich śródlądowych drogach wodnych.

    W art. 32 określono skład dokumentów niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej, a w art. 34 ustalono, że dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej prowadzi rejestr wydanych wspólnotowych świadectw zdolności żeglugowej. W celu wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej statek podlega inspekcji technicznej przeprowadzanej na wniosek armatora.

    W art. 34k i 34l określono dokumenty niezbędne do otrzymania świadectwa zdolności żeglugowej oraz czas, na jaki to świadectwo jest wydane.

    W art. 2 ustawy dokonano zmian w ustawie o dozorze technicznym, umożliwiając tym samym ujednolicenie i powiązanie ustawy z ustawą o żegludze śródlądowej.

    Mając na uwadze pozytywną opinię Komisji Infrastruktury do przedłożonego projektu ustawy, wyrażoną w sprawozdaniu zawartym w druku nr 1908, Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie głosował za jej przyjęciem. Dziękuję za uwagę.


Powrót Przebieg posiedzenia