6 kadencja, 32 posiedzenie, 3 dzień (18-12-2008)
34 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki o wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o ponowne rozpatrzenie ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (druki nr 1440 i 1482).
Poseł Sprawozdawca Maks Kraczkowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W dniu 16 grudnia, w związku z wnioskiem pana marszałka, Komisja Gospodarki rozpatrywała wniosek pana prezydenta dotyczący ustawy z 18 października 2008 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W toku prac komisji pod uwagę brane były opinie nadesłane między innymi przez Naczelną Radę Zrzeszeń Handlu i Usług a także Konfederację Pracodawców Polskich. Oczywiście przedmiotem głównego wątku analizy był załączony, skierowany do pana marszałka, wniosek prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, podnoszący szereg zarzutów zarówno formalnych, jak i wynikających z szerszej oceny braku przejrzystości czy niepełnej przejrzystości prac nad rozważanym aktem.
Jeżeli chodzi o dyskusję na posiedzeniu Komisji Gospodarki - tutaj oczywiście rolą posła sprawozdawcy jest powstrzymanie się od kwestii oceny i przedstawienie tylko w syntetycznej formie głównego nurtu dyskusji - to podnoszone były zarzuty co do pracy komisji ˝Przyjazne Państwo˝, jeżeli chodzi o nieuwzględnianie czy niepodjęcie wysiłku związanego z wysłuchaniem wszystkich zainteresowanych stron. Oczywiście członkowie Komisji Gospodarki byli również zdziwieni tempem prac prowadzonych przez komisję ˝Przyjazne Państwo˝. Trzy czytania w cztery dni budziły duże wątpliwości co do tego, czy zasady należytej legislacji mogą być spełnione w momencie, w którym podejmujemy pracę nad zmianą co prawda jednego przepisu, ale jednak regulacji o fundamentalnym znaczeniu z punktu widzenia konkurencyjności na ważnej części rynku. Kierowane były również pytania do przedstawicieli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W toku dalszej dyskusji w trakcie posiedzenia Komisji Gospodarki zdecydowana część posłów poparła pogląd, że prace w tak intensywnym tempie nie dają możliwości funkcjonariuszom publicznym przygotowania się na posiedzenia komisji, przeprowadzenia koniecznych analiz czy pogłębionych badań, czego skutkiem mogą być sytuacje takie jak rozważana.
Komisja Gospodarki czy właściwie jeden z członków prezydium - byłem tym członkiem prezydium - wystąpił z wnioskiem do przewodniczącego Komisji Gospodarki o to, aby z kolei on zwrócił się do pana marszałka z prośbą o sprawdzenie tego, czy przejrzystość w procesie stanowienia prawa na przykładzie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji została zachowana, czy aby nie nadużywano w toku prac komisji ˝Przyjazne Państwo˝ tytułu eksperckiego w przypadku przedstawiciela jednej sieci handlowej.
Komisja, podejmując trud rozpatrzenia wniosku pana prezydenta, zwróciła uwagę na to, że propozycja Sejmu jest skierowana w stronę regresu w odniesieniu do rozwiązań prawnych, które w 2002 r. zostały po pracach Wysokiej Izby uznane za nieefektywne i zmienione. Zgodziliśmy się również z częścią opinii zarówno Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, jak też Konfederacji Pracodawców Polskich, że w sposób nienależyty przeprowadzona została konsultacja społeczna w ramach przedmiotowego aktu.
Wynikiem prac Komisji Gospodarki jest wniosek, który kieruję do pana marszałka, aby Wysoki Sejm raczył nie uchwalić ponownie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w brzmieniu dotychczasowym. Bardzo dziękuje. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia