6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Wiesław Andrzej Szczepański

6 kadencja, 41 posiedzenie, 1 dzień (06-05-2009)

10 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym (druki nr 1827 i 1902).


Poseł Wiesław Andrzej Szczepański:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Poselskiego Lewica mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie nasze stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym, zawartego w drukach nr 1829 i 1902.

    Jaki jest standard taboru kolejowego i jaka jest obsługa pasażerów w przewozach regionalnych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych, wie chyba każdy z nas, kto codziennie korzysta z połączeń kolejowych. W trakcie usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne trafił tam chyba najbardziej wysłużony tabor kolejowy. Także ten nowy, nadmiernie eksploatowany wymaga dziś naprawy. Na te cele samorządy województwa nie mają jednak odpowiednich środków.

    Ustawa przewiduje pomoc finansową z Funduszu Kolejowego stanowiącego przychód z opłaty paliwowej, w zakresie zakupu, modernizacji i naprawy pasażerskich pojazdów kolejowych, o co postulowały samorządy województw. Pomoc ta ma być udzielana samorządom w latach 2009-2015. Łącznie roczna kwota pomocy wyniesie 100 mln zł, z wyjątkiem tego roku, kiedy to do województw powinno trafić 200 mln zł.

    Aby wydatkować te środki zarówno na cele inwestycyjne, czyli na zakup i modernizację, jak i na naprawy taboru kolejowego, ustawa zakłada, że województwa będą składały ministrowi właściwemu do spraw transportu projekty planów rzeczowo-finansowych, a ministrowi finansów i ministrowi infrastruktury - sprawozdania z realizacji tych planów.

    Środki na poprawę taboru kolejowego mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego. Jego przychody będą co roku pomniejszane o 100 mln zł, z wyjątkiem roku 2009, kiedy to, jak już mówiłem, dochody Krajowego Funduszu Drogowego będą zmniejszone o 200 mln zł kosztem Funduszu Kolejowego.

    Środki krajowego funduszu muszą być wykorzystane do końca 2016 r. Jeśli nie zostaną wykorzystane, podlegać będą zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego. Jeśli samorządy nie złożą w ustawowym terminie sprawozdań z wydatkowania środków, przekazanie środków zostanie im wstrzymane do czasu złożenia tego sprawozdania. Przekazanie tej kwoty samorządom na cele modernizacyjne powoduje, że od 2010 r. udział województw w podatku dochodowym od osób prawnych wzrasta o 0,75 punktu procentowego, czyli z 14% do 14,75%.

    Ustawa wchodzi w życie w ciągu 14 dni, z wyjątkiem dwóch artykułów, które wejdą w życie pod koniec tego roku.

    Mój klub popiera ten projekt. Uważamy, że środki te są niezbędne do modernizacji taboru kolejowego w Przewozach Regionalnych, o co wnosiły same samorządy, kiedy przejmowały spółkę Przewozy Regionalne. Myślę, że to pozwoli wyremontować znaczną część taboru przed rozpoczęciem Euro 2012.

    Mój klub będzie głosował za przyjęciem tej ustawy w kształcie zaprezentowanym przez posła sprawozdawcę. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia