Poprzedni dokument Następny dokument

6 kadencja, 25 posiedzenie, 3 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Trzeciak

6 kadencja, 25 posiedzenie, 3 dzień (16-10-2008)

29 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Trzeciak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadając na pytanie, chcę powiedzieć, że myślę, iż odpowiedź jest oczywista. Z naszej strony te ustawy właśnie mają odpowiedzieć na drogę krzyżową, na drogę krzyżową drobnych przedsiębiorców, ale też dużych przedsiębiorców, żeby te przedsięwzięcia, budowane nie tylko za fundusze unijne, ale też za własne, prywatne środki, każde przedsięwzięcie, każde działanie mogło być racjonalnie, elastycznie wspierane przez urzędników środowiskowych. Trzeba bowiem pamiętać, że na urzędnikach środowiskowych ciąży wielka odpowiedzialność, bo oni mają zapewnić dobrej jakości decyzje, żeby później nie było żadnych negatywnych konsekwencji czy poprzez jakieś odwołania, czy poprzez jakiekolwiek skargi.

    W naszej ustawie jest bardzo ważna odpowiedź. Otóż tworzymy urząd, który będzie tzw. jednym okienkiem środowiskowym, gdzie w jednym miejscu będą załatwiane wszystkie inwestycje liniowe. To jest właśnie ta idea skupiania i ułatwiania działalności przedsiębiorcom, czyli od początku do końca będzie wiadomo, z kim ta współpraca jest, jaki urzędnik jest za to odpowiedzialny i w jakim miejscu - w jednym miejscu, nie w kilkunastu czy w kilkudziesięciu. W tym jednym miejscu zostanie również wydana decyzja bez dodatkowych postanowień, jak jest dzisiaj. Dzisiaj różne urzędy wydają decyzje środowiskowe, ale po drodze muszą przejść cały gąszcz amazońskiej dżungli postanowień towarzyszących. Nie ma w tej ustawie takich kwestii.

    A więc co to znaczy? Jedno okienko środowiskowe dla inwestycji liniowych, a dla wszystkich mniejszych prawie trzykrotne zmniejszenie tych dodatkowych perturbacji krzyżowych. Uważamy, że musimy upraszczać, oczywiście z zachowaniem rygorów dyrektyw, do przestrzegania których się zobowiązaliśmy. Ważne, żeby o tym powiedzieć, bo utarło się, że w Naturze 2000 nie można niczego zbudować. To jest absolutna nieprawda.

    Natura 2000 jest bardzo liberalnym systemem ochrony środowiska, w jego przypadku obowiązuje zakaz zakazywania. Wpisujemy się właśnie w tę filozofię dotyczącą zakazu zakazywania i szukania elastycznych sposobów, żeby pogodzić interes środowiska i interes przedsiębiorcy.

    Jak można wnioskować ze statystyk, od czasu, kiedy obowiązuje w Polsce Natura 2000, tj. od 1 maja 2004 r., liczba wydanych decyzji środowiskowych osiągnęła kilkadziesiąt tysięcy. Jeżeli chodzi o negatywne decyzje, które miałyby związek z Naturą 2000, to wydano ich kilka, czyli to nawet nie jest promil tej całości. W związku z tym te obawy często są nieuzasadnione. Nadal będziemy robić wszystko, co możliwe, żeby te obawy w jak największym stopniu rozwiać, żeby to uprościć i pokazać związane z tym czytelne, jasne sposoby. Tworzymy szablony postępowań dla wszystkich regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, tzw. listy sprawdzające, określające, co urzędnik musi zrobić, żeby zakres jego działań był minimalny, ale wystarczający, tak żeby ułatwić podejmowanie decyzji odnośnie do inwestycji już znanych. Jeśli w jednym województwie została wydana zgoda co do formy elektrowni wiatrowych, to żeby w innym było możliwe już oparcie się na tym, skorzystanie z tej kompetencji. Przecież to ta sama instytucja. Regionalny dyrektor środowiska wraz z generalnym dyrektorem mają mieć te same powiązania dokumentacyjne. (Dzwonek) Co ważne, to ma być elastyczna struktura, chodzi o przenoszenie urzędników, korzystanie z tych samych decyzji, wzorców. Tego do tej pory nie było. Do tej pory panował gąszcz różnych powiązań, bo każdy urząd mógł wydać decyzję środowiskową i każdy mógł to względem każdego uzgodnić. Dzisiaj będzie jedno miejsce, jedno okienko środowiskowe przeznaczone dla inwestycji liniowych. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia