5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Marek Sawicki

5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)


6 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki oraz Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (druki nr 1564 i 1587).


Poseł Marek Sawicki:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Przedstawiając stanowisko PSL w sprawie przedmiotowej nowelizacji, pragnę powiedzieć, że nie do końca zgadzam się z posłem Aziewiczem, który przed chwilą powiedział, że jest to dziwny projekt. Otóż nie jest to dziwny projekt i nie jest to dziwna nowelizacja. To jest projekt, który wpisuje się doskonale w całą, powiedziałbym, poetykę sprawowania władzy przez Prawo i Sprawiedliwość i jej koalicjantów. I oto w sytuacji, kiedy przy poprzednim podejściu do ustawy dotyczącej państwowego zasobu kadrowego nie udało się tego elementu, tego zapisu dotyczącego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadzić i pozostał wybór prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w trybie konkursu, pan prezydent, zanim jeszcze ustawa zaczęła obowiązywać, właśnie wpisując się w system sprawowania obecnej władzy, dokonuje tej zmiany na polecenie rządu - po to, żeby zgodnie z jego intencją rzeczywiście wpływ prezesa Rady Ministrów na wybór był 100-procentowy. Myślę także, że znamienne były tutaj słowa pana posła Szymańczyka, która odwołał się chociażby do uzasadnienia, twierdząc, że zgodnie z założeniami celem utworzenia państwowego zasobu kadrowego było zapewnienie zawodowego, bezstronnego, rzetelnego wykonywania zadań na wysokich stanowiskach państwowych, a zatrudnione na tych stanowiskach osoby powinny spełniać wysokie wymagania kwalifikacyjne oraz posiadać predyspozycje osobowościowe i umiejętności kierownicze warunkujące sprawne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań. Otóż wczoraj na posiedzeniu połączonych komisji był ten powołany nowy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nie dość, że nie umiał o sobie wiele powiedzieć, to, mam wrażenie, że jeśli chodzi o te elementy kwalifikacji i predyspozycji, absolutnie tym wymogom państwowego zasobu kadrowego nie odpowiada. No, ale okazuje się, że nieważne, jaki, ważne, że swój, ważne, że rządząca koalicja ma pełny wpływ i pełną możliwość samodzielnego decydowania.

    To nie jest novum, to nie jest novum w stanowieniu prawa w tej Izbie. Przypomnę chociażby sprawę Prawa telekomunikacyjnego, do którego Prawo i Sprawiedliwość podchodzi już chyba czwarty raz w tej kadencji. Za każdym razem chodzi o jedno - ma być stworzone silne państwo, które w każdym miejscu, w każdym momencie będzie w stanie patrzeć na ręce, i nie tylko na ręce, każdemu obywatelowi. I tak jak tutaj państwo chce mieć pełny wpływ na powołanie prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ma stanowić organ niezależny - niezależny od aktualnie występującej władzy, ba, kontrolujący tę władzę; prezes oczywiście nie będzie wykonywał tej funkcji w sposób niezależny, skoro będzie zależał w każdej chwili od tego, który go powołał, który może go w każdej chwili powołać i w każdej chwili praktycznie bez uzasadnienia odwołać - tak jest też w przypadku tych billingów. Nie udało się trzy razy, proponuje się czwarty raz, po to tylko, żeby obywatela kontrolować - mało 2 lata - jeszcze 5 lat, choć w żadnym państwie Unii Europejskiej z tym nie mamy do czynienia. Zresztą takich przykładów, kiedy głosujemy w tej Izbie do skutku, jaki zakłada koalicja, aż do osiągnięcia tego skutku, mamy wiele.

    Reasumując, chcę powiedzieć, że jest to zła zmiana, zmiana niepotrzebna, zmiana wprowadzana w dziwnym, ale w tej koalicji przyjętym już trybie. I dlatego Polskie Stronnictwo Ludowe tej nowelizacji i tej zmiany nie popiera. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia