5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Sprawozdawca Anna Pakuła-Sacharczuk

5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)


8 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym (druki nr 1444 i 1594).


Poseł Sprawozdawca Anna Pakuła-Sacharczuk:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym, które zostało przedstawione w druku nr 1444.

    Sejm na 37. posiedzeniu w dniu 14 marca 2007 r., zgodnie z art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu, skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Finansów Publicznych oraz do Komisji Polityki Społecznej w celu jego rozpatrzenia. Komisje Finansów Publicznych i Polityki Społecznej powołały podkomisję nadzwyczajną, która obradowała w dniach 28 i 29 marca, i w dniu wczorajszym 11 kwietnia, po wysłuchaniu oświadczenia przedstawiciela Komitetu Integracji Europejskiej, że projekt ustawy zawarty w sprawozdaniu jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, został on zaakceptowany przez te połączone komisje.

    Chciałabym tylko w kilku słowach przypomnieć, czego dotyczy ten projekt. Chodzi o świadczenia rodzinne. Jego celem jest dokonanie zmian w obecnie obowiązującej ustawie o świadczeniach rodzinnych, które ułatwią stosowanie jej w praktyce, chodzi tu głównie o dostosowania do prawa Unii Europejskiej. Niektóre aktualnie obowiązujące punkty nie uwzględniają właśnie tego prawa, którym jesteśmy związani. W aktualnym brzmieniu prawo to przysługuje ˝cudzoziemcom posiadającym obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego˝, natomiast proponuje się, aby to sformułowanie zastąpić innym i przyjąć, że: ˝cudzoziemcom, do których stosuje się przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym˝.

    Uprawnienia cudzoziemców będących obywatelami Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego do świadczeń rodzinnych w Polsce wynikają z Traktatu o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, a w konsekwencji o obowiązywaniu w tym zakresie przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Ponieważ ujęte są one w akcie prawnym rangi rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej, więc stosowane są w Polsce bezpośrednio i można przyjąć, że nie ma konieczności regulacji tej kwestii w ustawodawstwie krajowym. Niemniej zmiany te mają charakter informacyjny, chodzi o skoordynowanie tego aktu prawnego z naszym prawem krajowym.

    W związku z tym zmiany te mają charakter informacyjny, a nie prawotwórczy. Lista osób, do których aktualnie stosuje się wiążące Rzeczpospolitą Polską przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, jest szersza aniżeli wymienieni w obecnym brzmieniu ustawy obywatele Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Są to również obywatele Szwajcarii, obywatele państw trzecich legalnie zamieszkali na terytoriach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, którzy jeszcze nie są objęci tymi przepisami ze względu na ich obywatelstwo, bezpaństwowcy.

    W trakcie prac dokonano również w wielu różnych, innych zapisach tej ustawy zmian może nie bardzo istotnych, a redakcyjnych. Wprowadzono m.in. zmianę dotyczącą definicji osoby uczącej się. Stwierdzono, że jest ona niezgodna z konstytucją, ponieważ nie uwzględnia niektórych osób uczących się, i przyjęto, że pkt 13 otrzyma brzmienie: osobie uczącej się, co oznacza osobę pełnoletnią uczącą się i niepozostającą na utrzymaniu rodziców, w związku z ich śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą sądową prawa do alimentów z ich strony.

    Zmieniono również definicję rodziny i wprowadzono taki zapis, w którym pełnoletnie dzieci posiadające własne dzieci nie są zaliczane do tej podstawowej rodziny, ponieważ są już samodzielną rodziną.

    Rozszerzono również definicję szkoły wyższej o kolegia nauczycielskie, nauczycielskie kolegia języków obcych oraz kolegia pracowników służb społecznych. Wydłużono również okres składania wniosków o wypłatę dodatku na tzw. wyprawkę dla dzieci rozpoczynających naukę w trakcie roku szkolnego z 3 do 4 miesięcy. Zaproponowana zmiana dotycząca określenia warunków, jakie musi spełnić umowa dzierżawy, aby można było nie wliczać obszarów rolnych oddanych w dzierżawę przy ustalaniu dochodów rodziny, została odrzucona przez komisję.

    Myślę, że wprowadzone zmiany mają głównie znaczenie porządkujące, i chcę tylko powiedzieć, że komisje rekomendują, aby Wysoki Sejm raczył uchwalić załączony projekt ustawy. Dziękuję.


Powrót Przebieg posiedzenia