5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)
6 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki oraz Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (druki nr 1564 i 1587).
Poseł Lech Szymańczyk:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić w imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona Rzeczypospolitej Polskiej stanowisko dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z druku nr 1564.
Podstawowym celem nowelizacji uchwalonej w dniu 16 lutego 2007 r. ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest powrócenie do zasady obsadzania wysokich stanowisk państwowych wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych. Sejm w lutym uchwalił ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, dokonując zmiany zasad powoływania prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ustanawiając, że prezes nie jest powoływany spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, natomiast jego zastępcy są powoływani spośród osób należących do tego zasobu. Ustawa wprowadziła istotny wyłom w obowiązującym w Polsce systemie obsadzania wysokich stanowisk państwowych.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zatrudnione na tych stanowiskach osoby powinny spełniać wysokie wymagania kwalifikacyjne oraz posiadać predyspozycje osobowościowe i umiejętności kierownicze warunkujące sprawne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań. Stąd też zgodnie z projektowym brzmieniem art. 29 ust. 3 prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie powoływany spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. W znaczący sposób zapewni to zawodowe, bezstronne i rzetelne wykonywanie zadań oraz będzie gwarantowało wybór osób o najwyższych kwalifikacjach zawodowych i moralnych niezbędnych do sprawowania określonej funkcji.
Należy także zwrócić uwagę, że ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych na zasadzie wyjątku stwarza możliwość odstąpienia od obowiązku powoływania na stanowisko osoby z państwowego zasobu kadrowego. W takim przypadku prezes Rady Ministrów ogłasza konkurs na stanowisko, który organizuje i przeprowadza Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Jeżeli niezbędne okaże się powołanie prezesa UOKiK w drodze konkursu, to obowiązujące już przepisy pozwalają na jego przeprowadzenie. Zbędne zatem jest stworzenie alternatywnej procedury wyłaniania prezesa UOKiK, dlatego projekt przewiduje uchwalenie tych przepisów z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Biorąc pod uwagę przedłożoną argumentację oraz wynikającą z niej naszym zdaniem potrzebę dokonania zmian, Klub Parlamentarny Samoobrony Rzeczypospolitej poprze przedłożony projekt. Dziękuję za uwagę.
Przebieg posiedzenia