5 kadencja, 47 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Włodzimierz Stępień

5 kadencja, 47 posiedzenie, 1 dzień (05.09.2007)


7 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym ˝Solidarne Państwo˝ o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy Prawo ochrony środowiska (druki nr 2013 i 2105).


Poseł Włodzimierz Stępień:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Minuta to bardzo mało, ale pozwolę sobie część tego czasu wykorzystać na polemikę z panem ministrem, panem posłem.

    Zdumiewające. Pan mówił, żebyśmy nie mówili o polityce. Klub SLD zadeklarował, że poprze projekt, po czym pan zaczął zarzucać, że to nie ma nic wspólnego ze stwierdzeniem, że ta ustawa wzoruje się na specustawie z kwietnia 2003 r. W takim razie przeczytam panu fragment uzasadnienia rządowego do tego projektu: Przedstawiona propozycja rozdziału 2b jest wzorowana na rozwiązaniach przyjętych w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Dz. U. itd. - zwanej dalej specustawą drogową. Przyjęcie takiego wzorca jest w pełni uzasadnione itd. Nic dodać, nic ująć.

    Znaj proporcjum, mocium panie - to po pierwsze. Po drugie, bardzo trafnie, uważam, nawiązano w uzasadnieniu właśnie do specustawy z 2003 r., ale mam wątpliwości, czy nie popełnimy tego samego błędu, co przy tamtej ustawie, nowelizowanej 3 lata po jej wprowadzeniu. Mianowicie, że objęto tą propozycją, nad którą dzisiaj procedujemy, tylko linie kolejowe objęte katalogiem linii o znaczeniu państwowym. Czy nie dojdzie do sytuacji, że trzeba będzie za jakiś czas nowelizować tę ustawę, bowiem wydaje się zasadne, aby tą ustawą objąć ułatwienia dla przebudowy i budowy wszystkich linii kolejowych, a nie wyłącznie linii o znaczeniu państwowym. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia