5 kadencja, 25 posiedzenie, 2 dzień (21.09.2006)
12 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (druki nr 931 i 955).
Poseł Lech Kuropatwiński:
Dziękuję, panie marszałku.
Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu w sprawie rządowego projektu ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Rządowy projekt ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej ma za zadanie wykonanie prawa Unii Europejskiej. Ustawa składa się z 14 artykułów określających właściwości organów w zakresie uruchamiania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich, ustanowionych na podstawie rozporządzenia Rady WE nr 1290/2005.
Rządowy projekt ustawy określa też zasady finansowania wspólnej polityki rolnej, zasadę uruchomienia środków nieobjętych rozporządzeniem Rady Unii Europejskiej oraz zasady uruchomienia krajowych środków przeznaczonych na prefinansowanie i wspólne finansowanie wspólnej polityki rolnej. Rozporządzenie Komisji nr 885 ustanawia między innymi szczegółowe zasady zastosowania rozporządzenia Rady WE nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek. Rozporządzenie nr 885/2006 stanowi między innymi, że agencje płatnicze powinny być akredytowane przez państwa członkowskie pod warunkiem spełnienia 4 obszarów, na które wskazuje rozporządzenie: środowisko wewnętrzne, działania kontrolne, informacje i komunikacja oraz monitorowanie. Rozporządzenie zobowiązuje również państwa członkowskie Unii Europejskiej do poddawania swoich agencji płatniczych stałemu nadzorowi, jak również określa, na jakich zasadach winny odbywać się procedury rozliczenia finansowego. Rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia organu na poziomie ministerialnym, który będzie właściwy do przyznawania i wycofania akredytacji agencji płatniczej i który jest odpowiedzialny za wykonanie zadań powierzonych mu na mocy rozporządzenia, a także określa warunki funkcjonowania jednostki koordynującej. Powołanie jednostki koordynującej ma za zadanie między innymi stworzenie harmonijnej współpracy między państwami członkowskimi, a Komisją Europejską.
Projektowana ustawa wykonanie zadań, na które wskazuje rozporządzenie 885, powierza ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, natomiast funkcja jednostki koordynującej została powierzona ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi i rynków rolnych.
W dniu 5 maja 2006 r. Andrzej Lepper został powołany na urząd wiceprezesa Rady Ministrów oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Pan premier Andrzej Lepper w raporcie otwarcia dużo uwagi poświęcił funkcjonowaniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako agencji płatniczej, czego do tej pory nie czynili jego poprzednicy. Raport otwarcia ministra rolnictwa i rozwoju wsi wskazał, że problemy występujące w ARMiR mają charakter wewnętrzny i są spowodowane między innymi złymi umowami, jakie zawarto na druku wniosków o dopłaty dla rolników, praktycznie całkowitą zawodnością sprzętu informatycznego czy też wysokimi kosztami funkcjonowania agencji, zwłaszcza najmu lokali.
Powyższe problemy ujrzały przysłowiowe światło dzienne dopiero wówczas, gdy urząd ministra objął pan Andrzej Lepper. Można wyrazić nadzieję, że przyjęcie tej ustawy pozwoli na uporządkowanie działań agencji i lepszy monitoring jej prac. Jednostka koordynująca, w polskim przypadku minister rolnictwa i rozwoju wsi, oraz audytor wewnętrzny będą przedstawiali raporty i opinie w ramach pełnionego nad agencją nadzoru i w oparciu o te opinie organ właściwy, w naszym przypadku - minister finansów, będzie przyznawał lub cofał akredytację oraz nadzorował wypełnienie przez agencję płatniczych kryteriów akredytacyjnych. Jednocześnie ARMiR i Agencja Rynku Rolnego mają obowiązek przekazywania ministrowi rolnictwa danych finansowych z wykorzystaniem środków i informacji niezbędnych do przygotowania łącznych sprawozdań na potrzeby kraju i Komisji Europejskiej.
Dnia 12 września 2006 r. Komisja Europejska ogłosiła przydziały środków z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 na rozwój obszarów wiejskich dla poszczególnych państw członkowskich. Z przeznaczonych na ten cel środków, ponad 77 mln euro, Polska może otrzymać najwięcej, 13 230 038 156 euro. Jednakże w najbliższym czasie wszystkie kraje muszą spełnić kilka warunków, między innymi przedstawić program rozwoju obszarów wiejskich oraz przyjąć rozporządzenia nr 1290 i 885, które wykonuje owa ustawa. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi... (Dzwonek)
Już kończę, panie marszałku.
...kierowane przez Andrzeja Leppera opracowało program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. Każda osoba zainteresowana programem może się z nim zapoznać, gdyż jest on umieszczony na stronach ministerstwa rolnictwa. Państwa członkowskie będą musiały zapewnić dofinansowanie danego projektu w wysokości 20-25% jego wartości oraz respektować ustalone przez komisję kryteria przyznawania pomocy. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi będą wydatkowane głównie na poprawę konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa oraz wsparcie rozwoju terenów wiejskich, fundusze będą również przyznawane na poprawę jakości życia i dywersyfikację gospodarki wiejskiej oraz promocję strategii lokalnych przygotowanych przez grupę inicjatywną lokalną.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Należy przyjąć projekt ustawy, wykonując rozporządzenia Rady nr 1290 i 885 w terminie do 16 października br. Klub Parlamentarny Samoobrony Rzeczypospolitej Polskiej nie zgłaszając żadnych uwag, będzie głosował za przyjęciem projektu ustawy. Dziękuję, panie marszałku. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia