5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Regina Wasilewska-Kita

5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)


Oświadczenia.


Poseł Regina Wasilewska-Kita:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Ciągle poszukujemy najlepszych rozwiązań funkcjonowania ochrony zdrowia, poszukujemy możliwości zwyżki nakładów, które są obecnie relatywnie niskie w stosunku do sąsiednich krajów Wspólnoty. Ale zapomnieliśmy o rozwiązywaniu problemów, które zostały zdefiniowane i które były przedstawione w dwóch dokumentach Najwyższej Izby Kontroli.

    Pierwszy dokument został przedstawiony ministrowi zdrowia w 2003 r. pod nazwą ˝Informacja o wynikach kontroli gospodarki majątkiem pozostającym w dyspozycji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przejętych od Skarbu Państwa przez jednostki samorządu terytorialnego w wyniku reformy administracji publicznej˝ oraz drugi dokument, który dotyczył oceny realizacji programu restrukturyzacji i przekształceń systemowych w ochronie zdrowia, przedstawiony ministrowi zdrowia w lutym 2004 r. Dla przypomnienia, na program zostało z budżetu wyasygnowanych 900 mln zł.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mimo upływu lat diagnoza zawarta w tych dokumentach jest w dalszym ciągu aktualna, a przy tworzeniu sieci szpitali ze szczególną uwagą trzeba jeszcze raz je prześledzić, wyciągnąć wnioski i zrealizować postulaty. Bo pomijając te uwagi, stworzymy tylko sieć dla sieci. Pierwsza uwaga dotyczyła braku przekształcenia nadwyżki łóżek krótkoterminowych na długoterminowe. Założenia kierunkowe dla łóżek krótkoterminowych wynoszą 35 na 10 tys. mieszkańców, a obecnie mamy 47 na 10 tys. mieszkańców. Druga uwaga dotyczyła prawnego dookreślenia systemu publicznych szpitali oraz możliwości egzekwowania od organów założycielskich decyzji racjonalizujących liczbę łóżek, a tym samym koszty. Trzecia uwaga dotyczyła tego, że na każdym szczeblu organizacji ochrony zdrowia winna być prowadzona analiza stanu potrzeb i stopnia wykorzystania aparatury medycznej. Czwarta dotyczyła braku możliwości odliczenia podatku VAT, którą ZOZ-y wydatkują przy nabywaniu towarów i usług. Kwota ta nie może być zwrócona, gdyż samodzielne publiczne ZOZ-y są zwolnione z podatku VAT, a kwoty z tego wynikające stanowią poważny element powodujący wzrost kosztów. I piąta uwaga: obciążenia z tytułu podatku od nieruchomości, który liczony jest według stawki jak dla działalności gospodarczej, stanowią poważny element powodujący wzrost kosztów. Te uwagi zawarte i przedstawione przez Najwyższą Izbę Kontroli zasługują, by zajął się nimi resort zdrowia. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia