5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)
12 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1578 i 1593).
Poseł Zenon Wiśniewski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Omawiamy na dzisiejszym posiedzeniu Wysokiej Izby kolejny w tej kadencji Sejmu projekt zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Ustawę dziś omawianą Senat rozpatrzył w dniu 29 maja br. Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian upraszczających i decentralizujących system zamówień publicznych w Polsce. Prace nad ustawą są elementem rządowego projektu naprawczego i mają duże znaczenie dla sprawnego wykorzystania przez Polskę funduszy strukturalnych oraz dotrzymania zobowiązań w sprawie tych funduszy, a także efektywniejszego wydatkowania wszystkich środków publicznych. W przedłożonym projekcie wprowadzono także przepisy, dzięki którym możliwe jest przyspieszenie prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia. Dokonuje się również zmian części przepisów, które często wywołują wątpliwości interpretacyjne zarówno wśród zamawiających, jak i wykonawców. W postępowaniach o udzielenie zamówienia na dostawy, usługi czy roboty budowlane, których wartość jest niższa niż określony próg 137 tys. euro lub 211 tys. euro, wykonawcy nie będą już mieli możliwości wniesienia odwołań lub skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej. Pozostaje tylko możliwość skorzystania z protestu. Wykonawcy nadal będą mieli możliwość skorzystania ze środków przewidzianych w prawie cywilnym.
W omawianym rządowym projekcie zostały doprecyzowane przepisy dotyczące prowadzonych kontroli przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Określone są terminy przekazania dokumentacji oraz przeprowadzenia samej kontroli. Odwołania od wyników kontroli zaś będą składane do Krajowej Izby Odwoławczej.
Powstanie tej izby jest jedną z najistotniejszych proponowanych zmian. Członkowie Krajowej Izby Odwoławczej powoływani będą przez prezesa Rady Ministrów po wcześniejszym egzaminie i rozmowie kwalifikacyjnej. Istotną sprawą jest to, iż członkowie Krajowej Izby Odwoławczej nie będą mogli łączyć członkostwa z żadną inną działalnością poza działalnością dydaktyczną. Krajowa Izba Odwoławcza będzie mogła nakazać dokonanie powtórzenia lub unieważnienia czynności przez zamawiającego, będzie mogła również unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Wydaje się, iż poprawka zgłoszona przez Senat, a dotycząca rozszerzenia powoływania biegłych sądowych funkcjonujących przy wszystkich sądach okręgowych, a nie tylko przy Sądzie Okręgowym w Warszawie, jest zasadna. Propozycja Senatu dotycząca art. 169 ust. 2a ustawy określająca terminy prowadzenia kontroli słusznie precyzuje pogląd, że prezes Urzędu Zamówień Publicznych powinien informować zainteresowanego o jej szczególnie skomplikowanym charakterze.
Należy uznać, że proponowane poprawki niewątpliwie precyzują uogólnienia zawarte w kilku artykułach, tj. w art. 107 ust. 1, art. 154 pkt 5 czy art. 174 ust. 2.
W związku z powyższym Klub Parlamentarny Samoobrona RP popiera poprawki Senatu określone w przedkładanym sprawozdaniu. Dziękuję bardzo.
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Jarosław Kalinowski)
Przebieg posiedzenia