5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)
12 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1578 i 1593).
Poseł Leonard Krasulski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przypadł mi zaszczyt przedstawienia stanowiska klubu Prawo i Sprawiedliwość wobec poprawek wniesionych przez Senat do rządowego projektu ustawy Prawo zamówień publicznych oraz innych ustaw.
Senat wniósł 19 poprawek, jak to poseł sprawozdawca już przede mną powiedział. W stosunku do 18 poprawek klub Prawo i Sprawiedliwość odniósł się pozytywnie, zaś poprawkę nr 14, odnoszącą się do kwestii podniesienia progów, powyżej których możliwe jest składanie odwołań, odrzuca.
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Projekt nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ma na celu przede wszystkim dokonanie głębokiej reformy systemu środków ochrony prawnej w zakresie rozpatrywania odwołań, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procesu udzielania zamówień. Przewiduje się, że projekt nowelizacji będzie miał decydujące znaczenie dla sprawnego wykorzystania przez Polskę funduszy strukturalnych i dotrzymania zobowiązań wynikających z tzw. zasady n+2 dotyczącej tych funduszy. Wprowadza się ponadto przepisy, których celem jest doprowadzenie do przyspieszenia prowadzonych postępowań o udzielenie mniejszych zamówień, zwłaszcza przez samorządy.
Temu służy podwyższenie z 60 tys. euro do progów wynikających z dyrektyw, odpowiednio w zależności od rodzaju zamawiającego -137 tys. euro i 211 tys. euro - progu, poniżej którego stosować się będzie tzw. procedurę uproszczoną. Przyjęcie takiego rozwiązania zmniejszy obciążenia biurokratyczne przy udzielaniu zamówień o mniejszej wartości, przyspieszy udzielanie zamówień, pozwalając jednocześnie na zachowanie wymogów prawa Unii Europejskiej oraz ustawowych zasad systemu zamówień i przepisów, które służą wyborowi najkorzystniejszej oferty.
W postępowaniach o udzielenie zamówienia na dostawy, usługi lub roboty budowlane o wartości poniżej progów określonych dla dostaw lub usług, czyli 137 tys. euro lub 211 tys. euro, wykonawcy nie będą mieli możliwości wnoszenia odwołań i skarg na orzeczenia składu orzekającego Krajowej Izby Odwoławczej (art. 184 ust. 1). Będą mieli natomiast możliwość skorzystania z innego, bardzo skutecznego środka ochrony prawnej - protestu. Nie oznacza to, że wykonawcy zostaną pozbawieni prawa do korzystania ze środków przewidzianych w prawie cywilnym. Zachowują nadal prawo do występowania z powództwem do sądów powszechnych o stwierdzenie nieważności umowy zawartej z naruszeniem prawa. Jeżeli wykonawcy uznają, że zamawiający narusza przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i nie podejmuje żadnych decyzji w przypadku wnoszenia protestów, będzie mógł zwrócić się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli postępowania o udzielenie zamówienia.
Zmiany związane z podwyższeniem progu kwotowego, do którego wykonawcom przysługuje - jako środek ochrony prawnej określony w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych - protest, zostały już zapoczątkowane i przyjęte w poprzedniej nowelizacji, w której podniesiono ten próg do 60 tys. euro. Po prawie roku obowiązywania zmienionych zasad brak jest przesłanek, aby stwierdzić, że wprowadzone poprzednią nowelizacją ograniczenia w dostępie wykonawców do środków ochrony prawnej są przez zamawiających nadużywane. Proponowane rozwiązanie przyspieszy procedurę udzielania zamówień w ww. przedziale kwotowym i zwiększy poziom absorpcji środków unijnych.
Należy jednocześnie podkreślić, że wprowadzona zmiana w żadnym stopniu nie ogranicza kontroli, jakim będą poddawani zamawiający. Są one prowadzone w szczególności przez regionalne izby obrachunkowe oraz Najwyższą Izbę Kontroli. Przy pełnym zachowaniu procedury pisemności, w tym konieczności zachowania dokumentacji dotyczącej sposobu rozstrzygania ewentualnych protestów, zamawiający mają pełną świadomość, że ich działania będą poddawane zewnętrznej ocenie. To powoduje, że rozpatrują oni protesty z najwyższą starannością. W tej sytuacji dodatkowy system odwoławczy stanowi nadmierne obciążenie dla zamówień o mniejszej wartości.
Małe i średnie przedsiębiorstwa biorące udział w postępowaniach przetargowych są przede wszystkim zainteresowane szybkim rozstrzyganiem przetargów. Dzięki temu mogą realizować zamówienia, a nie w nieskończoność oczekiwać na rozpatrzenie protestu, a następnie odwołania. To zapewnia stosowanie opisanej wyżej procedury uproszczonej, której jednym z fundamentów jest brak odwołań przy zamówieniach o mniejszej wartości. (Dzwonek)
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Z wyżej wymienionych powodów klub mój negatywnie się odniósł do omawianej poprawki Senatu. Serdecznie dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia