5 kadencja, 38 posiedzenie, 1 dzień - Minister Pracy i Polityki Społecznej Anna Kalata

5 kadencja, 38 posiedzenie, 1 dzień (28.03.2007)


1 punkt porządku dziennego:
Wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra Pracy i Polityki Społecznej Anny Kalaty (druki nr 1478 i 1522).


Minister Pracy i Polityki Społecznej Anna Kalata:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Posłanki i Panowie Posłowie! Po niedawnych próbach odwołania wiceprezesa Rady Ministrów, ministra rolnictwa i rozwoju wsi pana Andrzeja Leppera oraz ministra transportu pana Jerzego Polaczka zostałam wytypowana jako następny cel ataku opozycji sfrustrowanej własną niemocą i brakiem pomysłu na Polskę. W ostatnim czasie jedynymi osiągnięciami posłów Platformy Obywatelskiej, i nie ma co tego ukrywać, są kolejne wnioski o wyrażenie wotum nieufności wobec ministrów gabinetu pana premiera Jarosława Kaczyńskiego.

    Podobnie jak w przypadku wcześniejszych wniosków, również i teraz z braku merytorycznych argumentów atakowany jest cały gabinet premiera Kaczyńskiego, a jako zarzuty dotyczące działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej podawane są problemy, które zostały rozwiązane właśnie podczas sprawowania przeze mnie funkcji szefa resortu. Wniosek o wotum nieufności dla ministra pracy i polityki społecznej, bez względu na zawartość merytoryczną uzasadnienia, świadczy przede wszystkim o tym, że prowadzona przeze mnie polityka realizuje strategię solidarnego państwa i stanowi zagrożenie dla filozofii państwa liberalnego, którą chciałaby wcielać w życie opozycja. Oznacza to, w moim przekonaniu, że polityka ministra pracy jest właściwa i tym bardziej będzie realizowana. Chcę to podkreślić z całą mocą: będzie realizowana. Niestety, Platformie Obywatelskiej został jedynie atak personalny na mnie i, pośrednio, próba destabilizacji koalicji.

    Pani Marszałek! Panie i Panowie Posłowie! Urząd ministra pracy i polityki społecznej sprawuję od maja 2006 r. Podjęłam się tej trudnej misji świadoma odpowiedzialności za powierzone mi zadania, określone w deklaracji programowej ˝Solidarne państwo˝. Najważniejszym punktem tej deklaracji jest polityka prorodzinna. To ona, moim zdaniem, jest kluczem do równomiernego rozwoju Polski i daje Polakom poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji oraz spokojnego jutra. Z tego też względu doprowadziłam w ubiegłym roku do podwyższenia wymiaru urlopu macierzyńskiego z 16 do 18 tygodni, w ostatnich propozycjach Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przewiduje się także dalsze wydłużenie urlopów macierzyńskich o kolejne 8 tygodni.

    Od 1 września ubiegłego roku podniesiona została wysokość świadczeń rodzinnych, a najważniejszy dodatek z tytułu wielodzietności wzrósł o 60% i wynosi obecnie 80 zł na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie, które uprawnione jest do zasiłku. Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego wzrósł do 100 zł, a z tytułu podjęcia nauki poza miejscem zamieszkania - do 90 zł. Dzięki mojej inicjatywie wydatki państwa na świadczenia rodzinne wzrosły łącznie o 1160 mln zł rocznie.

    Uruchomiono program dożywiania dzieci, którego celem jest poprawa stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczenie zjawiska niedożywienia, a także poprawa poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach. Na realizację tego programu w budżecie państwa na 2007 r. przewidziano kwotę 500 mln zł. Opracowano również w moim resorcie założenia do ustawy o rodzinnych formach opieki zastępczej - obecnie są one na etapie prac w Komitecie Rady Ministrów. Resort pracy nawiązał szeroką współpracę z organizacjami pozarządowymi na rzecz rodzicielstwa zastępczego. Trwają również prace nad kampanią informacyjno-świadomościową, która ma uzmysłowić wagę problemu. Oprócz tego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało w rządowym projekcie, przedłożonym panu premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu, o nazwie ˝Rząd w trosce o polskie rodziny˝ następujące rozwiązania: wprowadzenie ulg podatkowych dla rodzin posiadających dzieci, zwiększenie podstawy naliczania świadczeń emerytalno-rentowych opłacanych przez budżet państwa za osoby przebywające na urlopach wychowawczych, zmniejszenie barier w dostępie do opieki medycznej w przypadku dzieci oraz kobiet ciężarnych, wsparcie finansowe dla rodzin ubogich oraz rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne, a także zapewnienie skuteczniejszej pomocy rodzinie niewydolnej wychowawczo. Ponadto program przewiduje szereg działań wspierających młode, studiujące matki i znoszenie barier w dostępie do publicznych przedszkoli i żłobków. Na te działania rząd przeznaczy ponad 17 mld zł.

    Wysoka Izbo! Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pod moim kierownictwem przygotowało nowy program pożyczkowy dotyczący aktywizacji obszarów wiejskich. Program przewiduje udzielanie na obszarze całego kraju mikropożyczek w wysokości do 20 tys. zł osobom, które zazwyczaj nie mogą uzyskać pożyczki na warunkach komercyjnych. Dostęp do nich będą mieli również rolnicy, którzy prowadzą gospodarstwa nie większe niż 15 ha przeliczeniowych. Celem pożyczek będą mogły być inwestycje związane z rozpoczęciem lub kontynuacją działalności gospodarczej lub przedsięwzięcia związane z niewymagającymi rejestracji usługami agroturystycznymi. Program zostanie uruchomiony w połowie bieżącego roku.

    Rozpoczęliśmy również realizację wspólnie z Bankiem Światowym poakcesyjnego programu wsparcia obszarów wiejskich. Program będzie trwał 4 lata i został zaplanowany w taki sposób, aby poprawić skuteczność działania KRUS i spójność polityki społecznej oraz przeciwdziałać zjawisku wykluczenia społecznego w gminach wiejskich o niskich dochodach.

    Przy okazji pragnę przypomnieć o pomocy, jaką Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wygospodarowało dla rolników dotkniętych klęską suszy. Na mój wniosek z rezerw celowych budżetu państwa przeznaczono kwotę w wysokości 459 mln zł właśnie na ten cel, o czym zresztą mówił pan premier Lepper.

    W ostatnich latach, Wysoka Izbo, polscy rolnicy i plantatorzy borykali się z trudnościami w pozyskaniu pracowników na lokalnym rynku pracy. Zjawisko to było szczególnie dotkliwe w stosunku do pracowników sezonowych. Wychodząc naprzeciw postulatom licznych organizacji rolniczych, wydałam rozporządzenie w sprawie wykonywania pracy sezonowej przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania pozwolenia na pracę. Rolnicy nie muszą już występować z wnioskami o pozwolenie na prace cudzoziemców, zatrudnianych do trzech miesięcy. Zlikwidowane zostały też towarzyszące tym pozwoleniom opłaty.

    Wysoka Izbo! Nieprawdą jest twierdzenie, że minister pracy i polityki społecznej doprowadził do zmniejszenia udziału płacy minimalnej w przeciętnym wynagrodzeniu. To na mój wniosek Rada Ministrów w styczniu 2007 r. podniosła wysokość płacy minimalnej z 899 zł 10 gr do 936 zł brutto. To pierwszy krok do tego, aby zbliżyć minimalne wynagrodzenie do przeciętnego, gdyż te wartości w ciągu ostatnich lat za bardzo się od siebie oddaliły.

    Wysoka Izbo! Chciałabym przypomnieć, że wielokrotnie wskazywałam na potrzebę nowelizacji ustawy o wynagrodzeniu minimalnym, na wypracowanie rozwiązań dla szybszego wzrostu płacy minimalnej. I tak, zaraz po objęciu funkcji ministra pracy i polityki społecznej powołałam zespół niezależnych ekspertów. Dodatkowo od ponad miesiąca pracuje wewnętrzny zespół zadaniowy, a na dniach ruszy zespół międzyresortowy.

    Wszystko po to, aby tak zmienić przepisy, by powstał system, który pozwoli poprawić relacje minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce do 50 może nawet 60%, (Oklaski) a także zwiększyć powiązanie wysokości płacy minimalnej ze wzrostem wydajności pracy w gospodarce. W Polsce mamy duże rozwarstwienie dochodowe, brak możliwości utrzymania się za płacę minimalną. Pracownicy otrzymujący wynagrodzenie minimalne są często klientami pomocy społecznej. A dlaczego? Dlatego, że wysokość płacy minimalnej według parytetu siły nabywczej to 387 euro. Zatem fakt jest taki, że to czterokrotnie mniej niż w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii czy Holandii. Trzykrotnie mniej niż w Irlandii. Niech więc wnioskodawcy nie dziwią się, że część naszych pracowników szuka wyższych płac zagranicą. Skala migracji z tego powodu po 1 maja 2004 r. wzrosła. W związku z tym rząd przygotował program działań na rzecz zwiększenia opieki nad polską migracją zarobkową - ˝Bliżej pracy, bliżej Polski˝. To właśnie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, a także po konsultacjach z innymi resortami opracowało program działań na rzecz zwiększania opieki nad polską migracją zarobkową. Właśnie ten program - ˝Bliżej pracy, bliżej Polski˝ zakłada wydłużenie czasu pracy konsulatów w niektórych krajach Unii Europejskiej, zwiększenie liczby etatów i utworzenie nowych placówek. Dzięki aktywnej współpracy resortów w tegorocznym budżecie zostały zabezpieczone środki w wysokości 25 mln zł właśnie na ten cel. Mamy zatem środki, jest również przygotowanie logistyczne i organizacyjne do realizacji tego programu.

    Wysoka Izbo! Podkreślę również, że zwiększana już jest obsada stanowisk konsularnych, między innymi w Londynie, Dublinie, Oslo, Brukseli, Edynburgu, Madrycie i Atenach - łącznie do 25 etatów. Niektóre konsulaty zmieniają swoje siedziby, aby zapewnić lepszą obsługę naszych obywateli. Ponadto w 8 państwach Unii Europejskiej przy polskich konsulatach będzie pracował przedstawiciel resortu pracy. Mogę tu wymienić kraje takie jak: Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Holandia, Włochy, Francja czy Norwegia. Wybraliśmy te kraje, w których zarejestrowano co najmniej 30 tys. zatrudnionych osób pochodzących z Polski. Jednocześnie trwają prace nad strategią, która ma zachęcić do powrotu Polaków pracujących za granicą. Jej założenia zostaną przedstawione we wrześniu przez powołany do tego międzyresortowy zespół do spraw migracji, w którego pracach mój resort bierze czynny udział.

    Teraz pozwolę sobie przedstawić państwu niektóre działania, realizowane wyłącznie przez mój resort, w zakresie migracji pracowników.

    Wysoka Izbo! Aby uzyskać pogłębione dane o społeczno-gospodarczych skutkach migracji, zapoczątkowaliśmy program o nazwie ˝Polityka migracyjna jako instrument promocji zatrudnienia i ograniczania bezrobocia˝. Współfinansowany jest on z Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowany w bieżącym roku. Ma na celu: badanie związków między mobilnością terytorialną a sytuacją na polskim i europejskim rynku pracy; proponowanie zadań i środków realizacji oraz wypracowanie harmonogramu polityki migracyjnej jako instrumentu alokacji przestrzennej i sektorowej siły roboczej; promocję zatrudnienia i długookresowego zmniejszania nierównowagi na rynku pracy w Polsce. Poza tym monitorujemy w ministerstwie przypadki niezgodnego z prawem wspólnotowym traktowania polskich obywateli i przedsiębiorstw w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, opracowujemy nowe rozporządzenia dotyczące trybu i warunków wydawania zezwoleń na pracę. Opracowaliśmy projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wraz z projektem rozporządzenia określającego wysokość wpłat związanych ze złożeniem wniosku o zezwolenie na pracę cudzoziemców. Pracujemy nad nowelizacją tzw. ustawy kompetencyjnej w celu pozostawienia wydawania zezwoleń na pracę w kompetencji wojewodów. Pragnę przy tej okazji nadmienić, że resort pod moim kierownictwem bierze czynny udział w pracach nad rządowym projektem ˝Szansa dla młodych˝, którego celem jest w szczególności stworzenie w Polsce sprzyjających warunków do powrotu z emigracji młodych osób i kontynuowania przez nich kariery zawodowej w kraju, a także stworzenie w Polsce warunków do rozpoczynania i kontynuowania karier przez młode osoby.

    Wiele tych i innych kwestii rozwiązuję i będę rozwiązywać we współpracy z partnerami społecznymi. Za priorytet moich działań uznawałam i uznaję dialog oraz porozumienie społeczne. (Oklaski) Dlatego od samego początku kierowania resortem pracy, czyli od 5 maja 2006 r., pod moim przewodnictwem trwają prace w Komisji Trójstronnej związane z zawarciem umowy społecznej ˝Gospodarka - Praca - Rodzina - Dialog˝. 19 lipca na posiedzeniu Prezydium Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych strony przyjęły wspólny cel i priorytety negocjacyjne. W zeszłym miesiącu partnerzy społeczni otrzymali propozycję strony rządowej, wypracowaną przez zespół międzyresortowy, co do zakresu umowy społecznej. Tutaj powiem, że pan poseł Piechota wprowadza Wysoką Izbę w błąd w zakresie dialogu społecznego, dlatego, że na posiedzeniach plenarnych Komisji Trójstronnej byli reprezentanci strony rządowej zarówno w osobach ministrów, jak i podsekretarzy, i sekretarzy stanu. A jeszcze jeżeli chodzi o umowę, to już w kwietniu rozpoczną się negocjacje na temat zawarcia umowy społecznej.

    Wysoka Izbo! Gospodarka to zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Nie ma tygodnia, abyśmy wspólnie czy to w zespołach Komisji Trójstronnej, czy na innych forach nie pracowali nad tym, by proponowane rozwiązania służyły konkurencyjności polskich firm przy jednoczesnym poszanowaniu praw pracowniczych. Wsłuchując się w głosy organizacji pracodawców, w porozumieniu z ministrem budownictwa prowadzę intensywne prace nad rozszerzeniem zakresu regulacji otwarcia polskiego rynku pracy dla pracowników sezonowych w budownictwie i drogownictwie. Ukończone zostały prace mające na celu przygotowanie do otwarcia polskiego rynku pracy dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, które do niej ostatnio przystąpiły. W styczniu 2007 r. podpisałam rozporządzenie znoszące dotychczasowe ograniczenia polskiego rynku pracy dla obywateli Unii Europejskiej oraz państw EFTA, tym samym obywatele Rumunii i Bułgarii mają dostęp do naszego rynku pracy.

    Szanowni Państwo! Przez ostatnie 16 lat emeryci i renciści nie mieli szczęścia do polityków. Lista krzywd jest tak długa, że dzisiaj żaden minister finansów ani żaden minister ds. polityki społecznej nie jest w stanie ich zrekompensować. Uznając dotychczasowy sposób prowadzenia polityki w stosunku do emerytów i rencistów za krzywdzący, zarówno program wyborczy Samoobrony, jak i umowa koalicyjna z Prawem i Sprawiedliwością, Ligą Polskich Rodzin przewidują przywrócenie corocznej waloryzacji rent i emerytur. Wyrażając wolę koalicjantów zapisaną w deklaracji programowej ˝Solidarne państwo˝, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pod moim kierownictwem przygotowało projekt ustawy zakładający coroczną waloryzację rent i emerytur w następującym powiązaniu: stopa inflacji plus 20% udziału we wzroście przeciętnego wynagrodzenia. Już we wrześniu zeszłego roku projekt został skierowany do komitetu Rady Ministrów. Jednak z braku w budżecie wystarczających środków na godną, coroczną waloryzację rent i emerytur rząd podjął decyzję, że w 2007 r. 6,5 mln osób zostanie wypłacony jednorazowy dodatek pieniężny. Będzie to zrealizowane już niebawem, w kwietniu otrzymają go najniżej uposażeni emeryci i renciści.

    Wysoka Izbo! Realizując program koalicji ˝Solidarne państwo˝, złożyłam ponownie w komitecie Rady Ministrów projekt ustawy zakładający coroczną waloryzację rent i emerytur. (Oklaski) Na dzień dzisiejszy wiem, że środki na coroczną waloryzację rent i emerytur się znajdą. Na taką waloryzację, jaką winniśmy emerytom i rencistom, czyli wskaźnik inflacji plis 20% udziału we wzroście przeciętnego wynagrodzenia. Waloryzacja w 2008 r., coroczna waloryzacja stanie się faktem.

    Wysoka Izbo! 28 sierpnia 1997 r. wolą Sejmu weszła w życie ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Mimo upływu lat i dwóch kolejnych kadencji Sejmu nie udało się uchwalić szczegółowych przepisów określających, kto i na jakich zasadach będzie dokonywał wypłat należnych emerytom z drugiego filara. Działając w poczuciu odpowiedzialności za los milionów przyszłych emerytów, wraz z zespołem ds. nadzoru nad ubezpieczeniami społecznymi przygotowaliśmy stosowne założenia do ustawy o wypłatach świadczeń z drugiego filara. Zapewniają one zarówno bezpieczeństwo, jak i swobodę wyboru dla przyszłych emerytów. Istotnym novum stanie się powołanie publicznej instytucji zarządzanej przez ZUS, co wymusi na pozostałych zakładach ubezpieczeń emerytalnych utrzymanie wysokości prowizji i opłat w rozsądnych granicach. (Oklaski) Dzięki powyższym założeniom obywatele będą mogli sami zdecydować o tym, komu zaufają i komu powierzą zarządzanie oszczędnościami, które gromadzili podczas wielu lat pracy, po osiągnięciu wieku emerytalnego. Zaletą projektowanego rozwiązania jest również wygoda dla świadczeniobiorców i funkcjonalność. To ZUS zajmie się obsługą i techniczną wypłatą emerytur, a przyszli emeryci i renciści otrzymają świadczenia z pierwszego i drugiego filara na jednym blankiecie i, co niemniej ważne, będą to emerytury dożywotnie, a nie jednorazowe wypłaty.

    Wysoka Izbo! W odpowiedzi na zarzuty dotyczące braku inicjatywy w zakresie emerytur pomostowych przede wszystkim należy zauważyć, że nasilają się emerytalne roszczenia coraz to nowych grup pracowniczych i jest to następstwo zaniechania rozwiązań w tym zakresie poprzednich ekip rządzących. Sztandarowym przykładem jest fakt, że od wprowadzenia reformy emerytalnej - od 1999 r. - do dziś nie została zrealizowana kwestia emerytur pomostowych. W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej opracowaliśmy założenia do projektu ustawy o emeryturach pomostowych, której celem jest wprowadzenie świadczeń rekompensujących likwidację możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę przez osoby pracujące w szczególnych warunkach i świadczące pracę o szczególnym charakterze. Obydwie ustawy, to jest ustawa o wypłacie środków z drugiego filara, a także ustawa o emeryturach pomostowych, trafią już w kwietniu do konsultacji. Ten rząd ma odwagę zakończyć reformę emerytalną, a ja mam odwagę przedłożyć projekty, które będą najlepsze dla Polski i Polaków.

    Wysoka Izbo! Nieprawdziwe jest twierdzenie, że okres funkcjonowania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod moim kierownictwem to czas stracony jeśli chodzi o poprawę sytuacji na rynku pracy. Przed wszystkim należy zauważyć, że postawienie takiego zarzutu świadczy o braku wiedzy na temat kompetencji i działań ministra w tym zakresie i wystawia jednoznaczne świadectwa autorom zarzutu.

    Wysoka Izbo! Na skutek efektywnych działań ministra pracy w 2006 r. sytuacja na rynku pracy ulegała systematycznej poprawie, spadał poziom bezrobocia, rósł wskaźnik zatrudnienia. Według BAEL 520 tys. osób uzyskało pracę w Polsce. Efekt ten został osiągnięty m.in. dzięki zwiększeniu o 150 mln wydatków z Funduszu Pracy na aktywne polityki rynku pracy, co przełożyło się na aktywizację osób bezrobotnych. Powiem więcej, w 2007 r. właśnie na aktywne polityki zatrudnienia przeznaczyliśmy o 30% więcej środków - zwiększyliśmy kwotę z 2100 mln do 2700 mln zł. Dlatego dziś mamy takie statystyki, jakie mamy. W lutym stopa bezrobocia była na poziomie 14,9. W zeszłym roku było to 18%, a dwa lata temu - 19,4%. W czasie, gdy kieruję resortem, liczba ofert pracy przesyłanych przez pracodawców do urzędów pracy wzrosła o 28%.

    Informuję wnioskodawców, że wszelkie próby obciążenia ministra właściwego do spraw pracy zagadnieniami związanymi z liczebnością służb zatrudnienia, jakością wyposażenia, efektywnością świadczonych usług, a także z wysokością wynagrodzeń w urzędach pracy jest dowodem braku rozeznania, czym w polskich warunkach ustrojowych jest polityka rynku pracy. (Oklaski) Minister pracy i polityki społecznej jest wprawdzie dysponentem Funduszu Pracy, ale nie dysponuje żadnymi środkami, które mógłby użyć w sposób bezwzględny. W szczególności 90% wydają starostowie i tylko oni, a 10% pozostaje w rezerwie ministra. Ostatecznymi dysponentami są też starostowie.

    Szanowne Panie Posłanki! Szanowni Panowie Posłowie! Dostrzegamy i rozumiemy trudną sytuację osób niepełnosprawnych. Pod moim kierownictwem przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Projekt ma na celu podniesienie efektywności środków pomocowych przeznaczonych na wzrost zatrudnienia w tej grupie osób. Wbrew stawianym zarzutom minister prowadzi od zeszłego roku merytoryczne działania na rzecz osób niepełnosprawnych, których efektem ma być odejście od filozofii postrzegania niepełnosprawnych wyłącznie poprzez prymat ich ograniczeń na rzecz dostrzegania ich potencjałów. Takie działania pozwolą na efektywne angażowanie niepełnosprawnych w życie społeczne i pracę zawodową.

    W kierowanym przeze mnie ministerstwie opracowane zostały założenia do projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia i integracji osób niepełnosprawnych, które zawierają m.in. rozwiązania uzależniające wsparcie od potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Jest w nich przewidziane również wzmocnienie roli samorządów w rozwiązywaniu problemów niepełnosprawnych obywateli, a także wprowadzenie spójności między różnymi systemami wsparcia. Pragnę stwierdzić, że nieprawdziwe jest twierdzenie, iż minister prezentuje w sprawie osób niepełnosprawnych stanowisko, jakoby w Polsce było za dużo pieniędzy na wspieranie i rozwiązywanie problemów osób niepełnosprawnych. Poza aspektem moralnym - preparowanie takiego zarzutu jest naganne moralnie - należy zauważyć, że fakty są zgoła odmienne. Otóż dwukrotnie występowałam do ministra finansów o zwiększenie - w stosunku do planowanej w projekcie budżetu państwa na 2007 r. - dotacji dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

    Wysoka Izbo! Ministerstwo Pracy pod moim kierunkiem reaguje na zmiany na rynku pracy, na nowe formy zatrudnienia, takie jak np. telepraca. Przygotowałam nowelizację Kodeksu pracy w zakresie telepracy, bo taka forma elastycznego zatrudnienia pozwala pracownikowi na godzenie życia zawodowego i rodzinnego i może być szczególnie przydatna dla matek wychowujących dzieci niechcących rezygnować z wykonywania pracy. Ponadto taka forma organizacji pracy zawodowej stanowi bardzo ważny czynnik determinujący aktywność zawodową zarówno osób niepełnosprawnych, jak i tych, które łączą pracę z nauką, oraz pracujących w więcej niż jednym miejscu pracy. Projekt tej ustawy powinien już w kwietniu trafić pod obrady Wysokiej Izby.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Nieprawdziwy jest zarzut słabości współpracy ministra pracy z ministrem edukacji narodowej w zakresie wzmocnienia związków systemu edukacji z rynkiem pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej współpracuje z Ministerstwem Edukacji Narodowej w kwestiach dotyczących kształcenia ustawicznego i zawodowego przy zachowaniu zasady, że polityka edukacyjna pozostaje w kompetencji ministra edukacji narodowej oraz w kompetencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ministerstwie prowadzone są prace mające na celu poprawę jakości ofert kształcenia ustawicznego i lepsze jej dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Przykładem takiej współpracy między resortem pracy i edukacji jest choćby tworzenie Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝, który pozwoli zaabsorbować środki unijne przeznaczone na szeroko pojętą edukację społeczeństwa, również na potrzeby rynku pracy, w latach 2007-2013. Nadmienię, że alokacja środków w ramach funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 w Programie Operacyjnym ˝Kapitał ludzki˝ to kwota 9700 mln zł, a wraz z wkładem wspólnotowym do rozdysponowania będzie ponad 11 mln zł. Przepraszam, mówię o euro.

    Resort pracy włącza się także do prac nad powstającym właśnie dokumentem ˝Strategia uczenia się przez całe życie˝. I informacja z ostatniej chwili: wczoraj Rada Ministrów przyjęła ˝Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia˝, przy którego tworzeniu współpracowałam nie tylko z ministrem edukacji, ale również ministrami gospodarki, szkolnictwa wyższego, finansów, rolnictwa i rozwoju wsi, a także z takimi instytucjami, jak UKIE, GUS, PFRON, OHP, PARP i inne. Jak państwo słyszą, wszystkie resorty ściśle współpracują przy opracowywaniu dokumentów programowych rządu oraz aktów prawnych, w tym dotyczących rynku pracy.

    Przejdę teraz do spraw związanych z pomocą społeczną. Zdaję sobie sprawę z tego, iż pomoc państwa w tym zakresie jest ciągle niewystarczająca. Jednakże mimo trudnych uwarunkowań budżetowych udało nam się podnieść świadczenia z pomocy społecznej od 1 października ubiegłego roku. W ramach tego zwiększono kwoty kryteriów dochodowych, np. dla osób samotnie gospodarujących - do 477 zł, a na osobę w rodzinie - do 351 zł. Zostały również zwiększone niektóre świadczenia pieniężne z pomocy społecznej, w tym m.in. maksymalna kwota zasiłku stałego - do 444 zł. W sumie na zwiększone wydatki z pomocy społecznej przeznaczyliśmy w budżecie o 364 mln więcej.

    Szanowni Państwo! O bezdomności mówi się niewiele, w dodatku rzadko. A jest to bardzo poważny problem w naszym kraju, z którym dotychczas żaden rząd nie potrafił sobie skutecznie poradzić. Stykałam się wielokrotnie ze środowiskiem bezdomnych i osobiście poznałam ich problemy. Aby choć w niewielkim stopniu pomóc w pokonywaniu trudności, w wychodzeniu z bezdomności oraz złagodzić skutki tego zjawiska, na mój wniosek Rada Ministrów przyznała 10 mln zł na pomoc bezdomnym przed zimą 2006 r. Trafiły one do organizacji pozarządowych, zapewniających bezdomnym żywność i noclegi. Na tych samych zasadach przyznano 5 mln zł domom pomocy społecznej na programy naprawcze i dodatkowo 26 mln z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań w zakresie osiągania standardów przez domy pomocy społecznej.

    Wysoka Izbo! Sejm niedawno uchwalił przygotowaną przez mój resort ustawę o pomocy społecznej. Wprowadza ona rozwiązania systemowe w zakresie całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz reguluje finansowanie z budżetu państwa pobytu dzieci cudzoziemskich w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. W kierowanym przeze mnie resorcie został przygotowany również projekt ustawy o zatrudnieniu socjalnym, aby wyeliminować ograniczenia w funkcjonowaniu centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej. Dzięki rozwojowi takich instytucji możemy wspierać wprowadzenie do zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych i bezdomnych. Pragnę podkreślić, że efektywność zatrudnieniowa po odbyciu 12-miesięcznego szkolenia jest na poziomie 74%, czyli na 100 osób, które uczestniczą w takim programie, 74 osoby znajdują zatrudnienie. Ustawa obecnie jest procedowana w Sejmie.

    Opracowałam także projekt ustawy o zawodzie pracownika socjalnego. Skutkiem wejścia w życie powyższej ustawy będzie poprawa efektywności działania służb społecznych w systemie pomocy i integracji społecznej. Już w kwietniu powinna ona trafić do Wysokiej Izby.

    Oprócz tego staram się natychmiast reagować na pojawiające się od czasu do czasu zdarzenia losowe, by udzielić wsparcia ludziom dotkniętym nieszczęściem. W listopadzie ubiegłego roku wydarzyła się ogromna tragedia na Śląsku. Głęboko nią wstrząśnięta, natychmiast wydałam polecenie, aby udzielić pomocy finansowej rodzinom ofiar katastrofy górniczej w Halembie - 368 tys. zł wypłacono 23 poszkodowanym rodzinom. (Oklaski)

    Wysoka Izbo! Do zarzutów bazujących na brukowej prasie odnosić się nie będę, bo szanuję godność Wysokiej Izby, a w wnioskodawcy, jak widać, nie szanują.

    Szanowne Posłanki i Szanowni Posłowie! W świetle przedstawionych dziś efektów mojej pracy uważam, że wniosek Platformy Obywatelskiej jest całkowicie bezzasadny pod względem merytorycznym. Wnioskodawcy usiłują obarczyć mnie odpowiedzialnością za zaniechania kilku poprzednich ministrów, a zasłaniając się wotum nieufności dla jednego ministra, próbują zdyskredytować w oczach społeczeństwa prace całego rządu pana premiera Jarosława Kaczyńskiego. W rzeczywistości właśnie pod moim kierownictwem Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało bądź przygotuje w najbliższym czasie akty prawne rozwiązujące najpilniejsze potrzeby polskiego rynku pracy i systemu zabezpieczenia społecznego. Są to kluczowe dla programu ˝Solidarne państwo˝ zagadnienia, związane przede wszystkim z polityką rodzinną, pomocą społeczną, wypłatami emerytur z drugiego filara, emeryturami pomostowymi, wsparciem dla osób niepełnosprawnych, a także niezbędnym podnoszeniem płacy minimalnej.

    Skupione wokół Platformy Obywatelskiej środowiska najwyraźniej mocno niepokoi szybkość i zasięg zmian przeprowadzanych przez rząd. Szermując dobrem kraju i troską o losy Polski, usiłują torpedować wszystkie próby aktywnego działania na rzecz zmiany wytworzonej przez tych ludzi otaczającej nas dziś rzeczywistości. Przedstawiane w ostatnim czasie wnioski o odwoływanie poszczególnych ministrów ze składu gabinetu Jarosława Kaczyńskiego, a zwłaszcza klecone naprędce uzasadnienia do nich, świadczą o narastającej w szeregach platformy obsesji na punkcie destrukcji koalicji Prawa i Sprawiedliwości, Samoobrony i Ligi Polskich Rodzin. Obsesji znacznie wykraczającej poza zwyczajowo przyjęty kanon działań podejmowanych przez partię opozycyjną w toku codziennej walki politycznej.

    Wierzę, że Wysoka Izba odrzuci wniosek złożony z czysto politycznych, a nie merytorycznych przyczyn. Został on złożony dla osiągnięcia doraźnego efektu propagandowego, wyłącznie dla wytworzenia medialnego szumu, stawiającego w negatywnym świetle Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz cały gabinet premiera Jarosława Kaczyńskiego. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia