5 kadencja, 43 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Mirosława Masłowska

5 kadencja, 43 posiedzenie, 2 dzień (13.06.2007)


16 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o rządowym projekcie ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (druki nr 1723 i 1800).


Poseł Mirosława Masłowska:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Przypadł mi zaszczyt przedstawienia w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość stanowiska wobec rządowego projektu ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, wraz z projektami aktów wykonawczych (druk nr 1726).

    Przedłożony projekt wynika z konieczności dostosowania przepisów krajowych do uchwalonego w czerwcu 2006 r. nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, w którym wprowadzono szereg zmian, nowych regulacji i przepisów wykonawczych.

    Ustawa określa ramy instytucjonalne i organizacyjne do wykonania zadań z zakresu międzynarodowego przemieszczania odpadów. Organem ochrony środowiska, który będzie podmiotem odpowiedzialnym za przywóz odpadów na teren kraju, wywóz odpadów z terenu kraju oraz tranzyt odpadów przez teren kraju będzie Główny Inspektor Ochrony Środowiska. On też określa: zezwolenie, zgłaszającego, odbiorcę odpadów, przewoźnika, rodzaj odpadów, okres ważności, na jaki jest udzielone zezwolenie, rodzaj transportu, trasę przewozu odpadów, w tym miejsce przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzenia procesu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Główny Inspektor Ochrony Środowiska określa warunki dotyczące sposobu prowadzenia procesów odzysku i unieszkodliwiania odpadów na terenie kraju.

    Bardzo ważne jest, że minister właściwy do spraw środowiska w drodze rozporządzenia musi określić rodzaje odpadów szkodliwych, których przywóz w celu unieszkodliwienia w procesach określonych D1 do D15 w dyrektywie 2006/12 jest zabroniony ze względu na potrzebę ochrony zdrowia i życia ludzkiego oraz środowiska.

    Przepisy dotyczące zwrotu odpadów wyraźnie różnicują obowiązki w przypadkach: obrotu legalnego, obrotu nielegalnego z winy wysyłającego odpady, obrotu nielegalnego z winy odbiorcy odpadów. W ustawie określono za nieprzestrzeganie przepisów o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów kary pieniężne oraz kary aresztu. Uważamy, że zaproponowane kary grzywny były rażąco niskie i tylko wyrównanie stawek kar do poziomu stosowanych w Unii Europejskiej stanowi gwarancję eliminacji zagrożenia wwożenia niebezpiecznych odpadów na teren Rzeczypospolitej Polskiej. Takie poprawki wyrównujące poziom grzywien w Polsce i w Unii Europejskiej przedstawimy za chwilę pani marszałek.

    Prawo i Sprawiedliwość będzie głosowało za przyjęciem tego projektu ustawy, gdyż pozwoli ona na usprawnienie i zwiększenie efektywności nadzoru i kontroli międzynarodowego obrotu odpadami. Mam nadzieję, że Polska wywiąże się z kolejnego obowiązku implementacji prawa unijnego do prawa polskiego. Poprawki, które przygotowaliśmy, składam na ręce pani marszałek.

    Dziękuję serdecznie za wysłuchanie. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia