5 kadencja, 39 posiedzenie, 2 dzień (12.04.2007)
12 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1578 i 1593).
Poseł Eugeniusz Grzeszczak:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Panie i Panowie Posłowie! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego zabieram głos w dyskusji nad sprawozdaniem Komisji Gospodarki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych.
Senat proponuje, żeby wprowadzić do tekstu ustawy, jak mówił to poseł sprawozdawca oraz moi przedmówcy, 19 poprawek, które zostały omówione w wyczerpujący sposób. Nie zdarza się, szanowni państwo, zbyt często, aby komisje sejmowe popierały 100% poprawek zgłoszonych przez Senat. W przypadku omawianej ustawy taka sytuacja nie wystąpiła, ale całkiem niewiele brakowało, aby tak się stało - na 19 poprawek połączone komisje zarekomendowały 18. Trzeba przyznać, że Izba wyższa istotnie zaproponowała zmiany godne poparcia, powodując, że ustawa jest poprawniejsza pod względem legislacyjnym i jednocześnie lepsza dla adresatów, do których ją kierujemy.
Mój klub opowie się w głosowaniu za przyjęciem wszystkich 19 zgłoszonych przez Senat poprawek. W kilku słowach uzasadnię, dlaczego się opowiemy za przyjęciem poprawki nr 14, gdyż tę właśnie poprawkę komisje sejmowe zaopiniowały negatywnie. Otóż nieprzyjęcie tej poprawki Senatu w naszym przekonaniu spowoduje praktycznie wykreślenie kategorii małych i średnich przedsiębiorstw z katalogu podmiotów uprawnionych do wnoszenia protestu. Jest to być może bardzo kategoryczne i śmiałe sformułowanie - jestem tego świadomy, ale z pewnością niepozbawione podstaw logicznych. Zastanówmy się bowiem, ile podmiotów w kraju jest w stanie wziąć udział w przetargu o wartości powyżej 211 tys. euro. To jest przecież ponad 800 tys. zł. Można tu mówić ponadto o nierównym traktowaniu poszczególnych uczestników postępowań o zamówienia publiczne. Wiadomo przecież, że mniejsze i średnie przedsiębiorstwa przeważnie nie wezmą udziału w przetargu o wartości powyżej 211 tys. euro, bo po prostu takich przedsiębiorców nie będzie na to stać. Przedsiębiorca taki z wielkim wysiłkiem wystartuje w przetargu o wartości na przykład 70 tys. euro i nie będzie mógł wnieść ewentualnego protestu, a jego zamożniejszy kolega, startując w przetargu o dużo większej wartości zamówienia, będzie mógł skorzystać z prawa do odwołania. Odrzucając poprawkę Senatu, możemy mieć zatem do czynienia w przyszłości z zarzutami wielu środowisk o gorsze traktowanie właśnie tych mniejszych, mniej zasobnych, choć prężnych i kreatywnych przedsiębiorców. A przecież wszyscy na tej sali chcemy mieć i mamy pełną świadomość wagi popierania i promowania małych i średnich firm.
Nie mnożąc już argumentów wymienianych przez panią poseł Jazłowiecką, chciałbym stwierdzić, że mój klub będzie popierał wszystkie zaproponowane przez wyższą Izbę poprawki. Deklarujemy również poparcie całej ustawy. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia