5 kadencja, 42 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Wiesław Jędrusik

5 kadencja, 42 posiedzenie, 2 dzień (23.05.2007)


28 i 29 punkt porządku dziennego:

28. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1507).
29. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie innych ustaw (druk nr 1700).


Poseł Wiesław Jędrusik:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przedstawić stanowisko do poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, druki sejmowe nr 1507 i 1700.

    Na początek uwaga. Oba projekty mają taki sam tytuł, oba wydają się dobre i potrzebne, ale - czytając - ma się wrażenie, że są niemal słowo w słowo takie same. Przez chwilę myślałem, że czytam ten sam projekt. Istotna różnica jest na pierwszej stronie, tam gdzie mamy wykaz wnioskodawców. Projekt klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej, druk nr 1507, nosi datę 12 stycznia, projekt Samoobrony, druk nr 1700, jest o dwa miesiące późniejszy. Mówię bez złośliwości, chcę tylko zwrócić uwagę, że nie jest to pierwszy przypadek przetrzymywania projektu Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez marszałka po to, aby umożliwić rządowi bądź posłom ugrupowań tworzących koalicję przygotowanie podobnego czy wręcz takiego samego projektu. Powtarzam, nie mam pretensji do kolegów z Samoobrony, ponieważ sprawa jest ważna i dobrze, że koledzy z Samoobrony również dostrzegli problem i zgłosili stosowny projekt, podczas kiedy rząd się zastanawia i zapowiada. Zresztą te zapowiedzi, szczególnie ze strony Ministerstwa Finansów, słyszymy non stop. Rząd bez przerwy zapowiada: a to reformę finansów publicznych, a to jakieś bardzo ważne ustawy, a to podjęcie kolejnych decyzji ułatwiających funkcjonowanie przedsiębiorstw, ale na zapowiedziach się kończy. W związku z tym dobrze, że posłowie tych dwóch klubów wzięli sprawę w swoje ręce i próbują przedstawić projekt, ponieważ sprawa jest pilna. Z dniem 31 grudnia 2007 r. upływa możliwość stosowania w Polsce obniżonej 7% stawki VAT w mieszkalnictwie. Od 1 stycznia 2008 r., jeśli nic nie zrobimy, obowiązywać będzie stawka podstawowa 22%, co znacząco wpłynie na pogorszenie możliwości budowy mieszkań. Jeśli dodamy do tego wzrost cen materiałów budowlanych, o którym tutaj wspominał kolega z Platformy, to wzrost podatku VAT wpłynie dramatycznie na budżety obywateli i nie tylko obywateli, ale również na budżety gmin, a co za tym idzie ograniczy rozwój przemysłu materiałów budowlanych i wyposażenia mieszkań.

    Utrzymanie preferencyjnej stawki VAT na indywidualne budownictwo mieszkaniowe zależy wyłącznie od polskiego rządu, a rząd, jak dotąd, nie podjął żadnej decyzji. Miałem wrażenie na wspólnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Komisji Finansów Publicznych, że to raczej Ministerstwo Finansów Publicznych jest hamulcowym. To wiceminister finansów, obecny na tym posiedzeniu, wprowadzał obstrukcję czy wręcz destrukcję w przeciwieństwie do przedstawiciela Ministerstwa Budownictwa, który dążył do doprowadzenia do uchwalenia ustawy.

    Powszechnie wiadomo, że dochody Polaków są niskie w relacji do kosztów budowy mieszkań, a w najbliższych latach znacznie wzrosną ceny materiałów budowlanych i usług. Dochody obywateli też rosną, ale nie tak szybko. To wszystko przemawia za utrzymaniem obniżonej stawki VAT do poziomu 7%. Trzeba szukać rozwiązań, które zapewnią, niezależnie od formy organizacyjnej, budowę, remonty i modernizację obiektów mieszkalnych. Projekty zmieniają definicję budownictwa mieszkaniowego, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: budynki mieszkalne. Są to obiekty w większości odpowiadające budownictwu objętemu polityką społeczną państwa. Wedle definicji obejmuje ono budynki i lokale o charakterze mieszkalnym, z wyłączeniem lokali i budynków o charakterze komercyjnym. Nie zalicza się do tego budownictwa budynków jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 240 m2, oraz lokali mieszkalnych w obiektach o powierzchni powyżej 150 m2 czy 130 m2, w zależności od projektu. W przypadku przekroczenia tego limitu powierzchni stawkę podatku preferencyjnego stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania nieprzekraczającej limitu. Stawką 7-procentową podatku VAT proponuje się też objąć m.in. urządzenia budowlane związane z uzbrojeniem terenu oraz budownictwo mieszkaniowe, jak również urządzenie terenu wokół wybudowanych obiektów.

    W art. 2 nowelizacji ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym istotne jest odejście od epizodowości tej ustawy poprzez wykreślenie daty jej obowiązywania. Pozwoli to zwrócić osobom fizycznym budującym domy jednorodzinne różnicę podatku VAT za materiały budowlane między obowiązującym 22-procentowym VAT a stawką preferencyjną w wysokości 7%. Słuszne jest ustalenie, że limit zwrotu może być wykorzystywany przez 5 lat.

    Mój klub popiera projekty zawarte w druku nr 1507. Wyrażamy również gotowość poparcia zapisów zawartych w druku nr 1700 i wnioskujmy o przekazanie projektów do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia