5 kadencja, 19 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Eugeniusz Wróbel

5 kadencja, 19 posiedzenie, 2 dzień (08.06.2006)


7 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Eugeniusz Wróbel:

    Panie Marszałku! Panie Pośle! Wysoka Izbo! Pan poseł był uprzejmy zadać bardzo dużo pytań o olbrzymiej wadze. Ze względu na ograniczony czas hasłowo ustosunkuję się do tych pytań, natomiast, jeżeli pan poseł pozwoli, szerszą informację, bardziej wyczerpującą, przedstawię na piśmie.

    Pierwsze pytanie. Jakie działania podjął Urząd Komunikacji Elektronicznej w celu obniżenia cen usług telekomunikacyjnych na rynku zarówno telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, a w szczególności w zakresie cen dostępu do szerokopasmowego Internetu? Wysoka Izbo, to jest jeden z podstawowych priorytetów, jakie realizuje w tej chwili minister transportu, a wcześniej i minister budownictwa, od pierwszych dni swojej służby. Możemy wymienić następujące działania. Przygotowane zostały decyzje prezesa UKE, które zapowiedziane zostały już wcześniej w Strategii regulacyjnej sektora telekomunikacyjnego na lata 2006-2007 - oczywiście nie sposób, abym szczegółowo przedstawił tutaj wszystkie decyzje - które niewątpliwie wpłyną na:

    1) obniżkę cen Internetu szerokopasmowego poprzez wprowadzenie oferty hurtowej w zakresie szerokopasmowego Internetu, tzw. Bitstream Access. Zostały podpisane stosowne decyzje administracyjne, które wprowadzają do stosowania przez Telekomunikację Polską SA ofertę ramową, określającą warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych. Te decyzje powinny wpłynąć w sposób znaczący na obniżenie ceny dostępu do Internetu szerokopasmowego;

    2) obniżkę cen abonamentu telefonicznego poprzez ustalenie warunków hurtowego zakupu abonamentu TP SA. Obecnie UKE prowadzi postępowanie konsultacyjne dotyczące jednej z umów w sprawie hurtowego zakupu abonamentu TP SA dzięki ustalonemu upustowi w wysokości prawie 47%. Przewiduje się rozwój usług w zakresie abonamentu z wliczonymi darmowymi impulsami lub/i spadek cen abonamentu;

    3) obniżkę cen usług komórkowych oraz połączeń w sieci stacjonarnej do sieci komórkowej. Została zakończona analiza rynku dostępu do sieci ruchomych oraz rynku zakończenia połączeń w sieciach ruchomych i przygotowano stosowne projekty decyzji. Obecnie odnośnie do działań regulacyjnych prezesa UKE związanych z wprowadzeniem czwartego operatora na rynek komórkowy do końca lipca zostanie rozpatrzony wniosek nowego operatora o rozstrzygnięcie sporu o roaming krajowy, dzięki czemu nowy operator będzie mógł zaoferować konkurencyjne usługi bez opóźnień;

    4) obniżkę cen usług stacjonarnych, szczególnie w połączeniach lokalnych. Nie będę tego wątku rozwijał, bo widzę, że czas biegnie nieubłaganie;

    5) zapewnienie powszechności usług na obszarze całego kraju po przystępnej cenie i z należytą jakością. W maju tego roku została podpisana decyzja w sprawie wyznaczenia TP SA jako operatora zobowiązanego do zapewnienia na obszarze całego kraju świadczenia usługi powszechnej, czyli zestawu usług świadczonych z należytą jakością i po przystępnej cenie.

    Działania te prowadzą do zapewnienia powszechności dostępu do usług. Telekomunikacja Polska została zobowiązana między innymi do świadczenia osobom o udokumentowanych niskich dochodach oraz osobom niepełnosprawnym pakietu socjalnego uwzględniającego ich możliwości ekonomiczne.

    Panie pośle, oprócz tych działań można wymienić także inne zakresy aktywności prezesa UKE, podtrzymujące tendencje spadkowe dotyczące ceny. Związane są z tym takie zagadnienia, jak: przenośność numerów - jest tutaj rozwinięcie tego tematu, przekażę panu połowi - oferta dotycząca uwolnienia pętli lokalnej, obniżka cen łączy dzierżawionych.

    Drugie pytanie. Kiedy można się spodziewać pierwszych efektów tych działań w formie obniżki cen usług? Wysoka Izbo, spodziewamy się, że efekty zostaną zauważone w przyszłym roku. To nie będzie oczywiście proces jednorazowy typu: dzisiaj tak, a jutro tak. To będzie pewna tendencja. Spodziewamy się, że nastąpi to w przyszłym roku, począwszy od pierwszych miesięcy.

    Czy do poprawy konkurencyjności na rynku teleinformatycznym konieczne jest wprowadzenie zmian legislacyjnych, aby proces obniżania cen przebiegał optymalnie? Doświadczenie prezesa UKE pokazuje, że potrzebne są głębokie ustawowe zmiany, szczególnie w zakresie ochrony praw konsumentów, kontroli cenników usług telekomunikacyjnych, w tym usługi powszechnej, jak również egzekucji decyzji prezesa UKE. Aktualnie przygotowywany jest wspólnie przez Ministerstwo Transportu oraz UKE projekt zmiany ustawy Prawo telekomunikacyjne.

    Następne pytanie. Czy efektywna konkurencyjność rynku telekomunikacyjnego w Polsce uzależniona jest od wejścia nowych, światowych graczy na nasz rynek? Co należy zrobić, aby zainteresować ich naszym rynkiem? Obecność światowych firm posiadających duże możliwości inwestycyjne zawsze pozytywnie wpływa na rozwój konkurencji. To, co można zrobić, żeby przyciągnąć takich graczy do polskiej telekomunikacji, to stworzyć stabilne i zgodne z europejskimi standardami warunki regulacyjne, stwarzające możliwości wejścia na rynek oraz zaoferowania abonentom konkurencyjnych usług. Mówiąc o warunkach regulacyjnych, nie można się ograniczać do Prawa telekomunikacyjnego, ale trzeba się odnosić ogólnie do prawa traktującego o komunikacji elektronicznej, w tym prawa dotyczącego mediów, gdyż następuje konwergencja, a także prawa inwestycyjnego, które często jest największym hamulcem nowych inwestycji. (Dzwonek)

    Już tylko jednym zdaniem odpowiem na ostatnie pytanie.

    Jak wygląda porównanie dotychczasowych działań prezesa UKE w ciągu jednego miesiąca z działaniami poprzednika, prezesa URTiP, w okresie trzech lat? Wysoka Izbo, w ciągu miesiąca prezes UKE wydał więcej zasadniczych decyzji administracyjnych aniżeli prezes URTiP w ciągu ostatnich trzech lat. Szersze wyjaśnienie przekażę, biorąc pod uwagę, że mój czas minął. Dziękuję bardzo.

    (Poseł Tadeusz Iwiński: Nie chodzi o to, żeby były szersze wyjaśnienia, ale żeby były mądre.)


Powrót Przebieg posiedzenia