4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Sprawozdawca Wojciech Jasiński

4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)


24 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (druki nr 3810 i 3882).


Poseł Sprawozdawca Wojciech Jasiński:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego.

    Można powiedzieć, że ta ustawa była jedną z najmniej kontrowersyjnych. W Sejmie praca nad nią pomimo skomplikowanej materii szła dosyć gładko. Trudno wykluczyć, że ta sprawność pracy wynikała m.in. z tego czy głównie z tego, że nie ma w Polsce w tej chwili żadnej instytucji kredytowej, zakładu ubezpieczenia ani firmy inwestycyjnej, które mogłyby wchodzić w skład, które by tworzyły konglomerat finansowy ze względu na wielkość. Dlatego poruszaliśmy się w materii, która niejako dopiero w przyszłości będzie jakimś tam problemem. Niemniej chciałbym podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w pracy w pierwszym czytaniu i w pracy w podkomisji, bo praca szła niezwykle sprawnie.

    Senat natomiast zgłosił do uchwalonej przez naszą Wysoką Izbę ustawy aż 49 poprawek. Ja, panie marszałku, Wysoka Izbo, pozwolę sobie nie omawiać wszystkich tych poprawek. Zaraz wyjaśnię dlaczego. Większość ze zgłoszonych poprawek miała charakter korygowania nieprecyzyjnych odesłań, charakter redakcyjny. Pewne poprawki miały na celu zapewnienie ustawie spójności terminologicznej. Pewne poprawki miały na celu doprowadzenie do zgodności z zasadami techniki prawodawczej czy też likwidację oczywistych błędów merytorycznych.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chcę powiedzieć, że Komisja Finansów Publicznych na swym wczorajszym posiedzeniu zgodnie uznała, że poprawki można podzielić na dwie części, tzn. poprawki od 1. do 34. i od 36. do 49. - one odpowiadały tym wszystkim celom, z wyjątkiem poprawki 49., której celem było dodanie nowego artykułu o treści takiej, że do postępowań w sprawach objętych przepisami ustaw zmienianych niniejszą ustawą wszczętych, a niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie stosuje się przepisy tych ustaw w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, czyli tą, o której mówimy. Ale skutek był taki, że Komisja Finansów Publicznych zaproponowała, aby nad poprawkami, jak powiedziałem, od 1. do 34. i od 36. do 49. głosować łącznie, uważając, że te zabiegi miały na celu doskonalenie ustawy i były zgodne z intencjami Sejmu, które mu towarzyszyły przy uchwalaniu ustawy. Natomiast poprawka 35. do zmienianej ustawy o działalności ubezpieczeniowej w nowo dodawanym przepisie przez dodanie zaproponowanego przez Senat przecinka zmienia charakter zdania. Byłoby to sprzeczne z intencjami przedstawianymi w pracach sejmowych i dlatego komisja rekomenduje, jak powiedziałem, przyjęcie 48 poprawek, natomiast odrzucenie tej jednej.

    Wydaje się, że to jest najistotniejsze omówienie tego, co zaproponował Senat, a także komisja. Bardzo dziękuję za uwagę.


Powrót Przebieg posiedzenia