4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)
18 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druki nr 3723 i 3800).
Poseł Ryszard Stanibuła:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Z chwilą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej funkcje i zasady funkcjonowania wielu inspekcji, zwłaszcza w zakresie obowiązków, kompetencji i nadzoru nad żywnością i bezpieczeństwem sanitarnym kraju, znacznie wzrosły. Szczególnie dotyczy to kompetencji, roli i zadań, jakie pełni Państwowa Inspekcja Sanitarna. Rozpatrujemy dziś w drugim czytaniu nowelizację ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przedłożenie rządowe z druku nr 3723, i sprawozdanie sejmowej Komisji Zdrowia z druku nr 3800. Projekt nowelizacji dotyczy konieczności uregulowania kwestii ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która może kolidować z przedmiotem kontroli wykonywanej przez organy inspekcji, czyli pracowników, którzy prowadzą działalność gospodarczą.
W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt przedstawić nasze stanowisko odnośnie do nowelizacji tej ustawy. Uważamy, że zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w odniesieniu do każdego pracownika wykonującego czynności kontrolne jest zbyt restrykcyjny - mam tu na myśli pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej, którzy wykonują zadania pracowników dydaktycznych, naukowych, lekarzy, radców prawnych. Wprowadzenie ogólnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej łatwo jest ominąć poprzez zarejestrowanie działalności gospodarczej na małżonka, rodzinę, dlatego ustawowe uregulowanie tych kwestii - w obecnej ustawie - naszym zdaniem jest właściwe.
Popieramy obecną nowelizację ustawy, zwłaszcza zapis art. 13, który mówi, że pracownik nie może prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie gospodarczej. Ustalone zasady dotyczące możliwości wprowadzenia przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej działalności gospodarczej oraz podejmowanie przez nich dodatkowego zajęcia zarobkowego będzie możliwe tylko po uzyskaniu zgody pracodawcy, czyli właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Popieramy zapis art. 2, który zobowiązuje pracownika Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzącego działalność gospodarczą lub takiego, który jest pełnomocnikiem, przedstawicielem takiej działalności albo też wykonuje dodatkowe zajęcie zarobkowe, do wystąpienia do właściwego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej w terminie 30 dni od wejścia w życie ustawy.
Pracownik, który nie uzyska zgody na prowadzenie działalności gospodarczej, zobowiązany jest w ciągu 3 miesięcy zaprzestać działalności gospodarczej lub zrezygnować z pracy w Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ten zapis w art. 2 ust. 2 również uzyskał nasze poparcie.
Zgadzamy się na zapis art. 2 ust. 3, w którym mówi się, że właściwy państwowy inspektor sanitarny może rozwiązać umowę z pracownikiem za wypowiedzeniem, jeżeli ten nie uzyska takiej zgody lub nie zrezygnuje z działalności gospodarczej, która może prowadzić do kolizji interesów inspekcji z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W konkluzji swojego wystąpienia pragnę stwierdzić, że Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego poprze przedłożoną nowelizację ustawy, która porządkuje zadania oraz zasady wykonywania pracy i pełnienia przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej wielu powierzonych im funkcji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia