4 kadencja, 93 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Marian Kawa

4 kadencja, 93 posiedzenie, 3 dzień (16.12.2004)


19 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Poseł Marian Kawa:

    Dziękuję panie marszałku.

    Radoszyce - Palota.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Potrzebę uruchomienia drogowego przejścia granicznego ze Słowacją, usytuowanego na wschód od dużego przejścia granicznego w Barwinku, wielokrotnie zgłaszały przygraniczne samorządy, upatrując w tym szansę na ożywienie gospodarcze. W latach 1995-1998 wojewoda krośnieński wraz z oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wykupił tereny pod budowę drogi i sporządził dokumentację projektową.

    Nie wnikając we wszystkie etapy tego zadania, warto nadmienić, że od roku 2000 znacznym nakładem środków budowano drogę zarówno po stronie polskiej, gdzie projekt uzyskał wsparcie ze środków Phare w wysokości ok. 1700 tys. euro, jak i po stronie słowackiej, gdzie kwota dofinansowania ze środków Phare wynosiła ok. 2 mln euro. Inwestycję zakończono zgodnie z planem w sierpniu 2003 r. Wybudowanie drogi Radoszyce - granica państwa i połączenie jej z drogą po stronie słowackiej stanowiło podstawę do uruchomienia przejścia granicznego z Republiką Słowacką.

    Niepokój budzi fakt, że nie zmienił się stan prawny przejścia Radoszyce - Palota, w dalszym ciągu ma ono charakter przejścia dla małego ruchu granicznego, jest miejscem przekraczania granicy na szlaku turystycznym. Stawia to pod znakiem zapytania cele realizacyjne, co wynika z wielkości środków finansowych, które po stronie polskiej, słowackiej, z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, mogły wynosić około 25 mln zł. Nie przynosi to do dziś wymiernego efektu, choćby w postaci podwyższenia statusu prawnego tego przejścia.

    Zwracam się do pana ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania. Dlaczego tak długo po zakończeniu inwestycji - jak wspomniałem: sierpień 2003 r. - trwają ustalenia dotyczące pełnego uruchomienia przejścia Radoszyce - Palota? Pytanie drugie: Jakie działania podjęła strona polska w celu przyspieszenia procedury uruchomienia tego przejścia, choćby Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji? Czy po wstąpieniu Polski i Słowacji do Unii Europejskiej, po 1 maja, te działania w krótkim czasie mogą zostać skutecznie zakończone? Kolejne pytanie: Jakie są realne szanse na podwyższenie statusu prawnego tego przejścia, o co zabiegają władze powiatu sanockiego, leskiego, bieszczadzkiego, ale także przygraniczne samorządy, choćby Komańcza, Bukowsko, gmina Sanok, Cisna, o co wreszcie zabiega wiele organizacji gospodarczych, w tym także organizacje gospodarcze po stronie słowackiej? Dziękuję.


Powrót Przebieg posiedzenia