4 kadencja, 48 posiedzenie, 2 dzień (08.05.2003)
23 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (druk nr 1449).
Poseł Jan Antochowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawiając powyższy projekt ustawy, zaproponowała zmiany podatku akcyzowego na papierosy krajowe i pochodzenia zagranicznego. Zaproponowane uregulowania ustawowe mają spowodować zmiany na rynku papierosów i zmierzają do:
- zwiększenia ilości zawieranych umów kontraktacyjnych przez polskich plantatorów tytoniu,
- spadku wielkości nielegalnego importu papierosów do Polski,
- zbliżenia stawek opodatkowania podatkiem akcyzowym papierosów do wymogów dyrektywy Unii Europejskiej z 19 października 1992 r.,
- zwiększenia dochodów do budżetu państwa.
Wysoka Izbo! Z dniem 1 czerwca 2000 r. w Polsce wprowadzono mieszany system opodatkowania podatkiem akcyzowym papierosów przy zastosowaniu takiej samej stawki procentowej i kwotowej dla wszystkich marek papierosów. Przedłożone przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wysokiej Izbie propozycje zmian zakładają, że część procentowa podatku akcyzowego zostanie zwiększona z 25 do 27,5% ceny detalicznej za paczkę papierosów wszystkich marek. Natomiast część kwotowa podatku akcyzowego zostanie zmniejszona z 57 do 53,50 zł za 1000 sztuk sprzedanych papierosów. Jednocześnie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w przedłożonym projekcie ustawy zakłada możliwość zmiany stawek podatku przy zastosowaniu jednakowego wskaźnika dla obu tych stawek. Zgodnie z propozycjami komisji stawki akcyzy na papierosy powinny rosnąć w latach 2003-2009 według współczynników: w 2003 r. współczynnik ten wyniósłby 2,88%, zaś w latach 2004-2009 współczynnik ten wyniósłby 8,04% w każdym roku. Taki sposób naliczania stawek akcyzy papierosów spowoduje zwiększenie tejże akcyzy 2,5-krotnie, a tym samym Polska wykona dyrektywę Unii Europejskiej mówiącą o uzyskaniu minimalnego podatku akcyzowego w wysokości 64 euro za 1000 sztuk papierosów.
Przyjęte przez komisję, skądinąd słuszne, rozwiązania legislacyjne nie uzyskały pozytywnej opinii przedstawiciela rządu na posiedzeniu komisji. Tej opinii oficjalnie jeszcze na piśmie Wysoka Izba nie otrzymała. Dlaczego? Powodem jest m.in. to, że rząd ma wątpliwości. Po pierwsze, dlatego że w ustawie podatkowej nie może być zapisów o zmianie polegającej na wielokrotnym podnoszeniu stawki kwotowej akcyzy na papierosy przez ministra finansów w drodze rozporządzenia. Po drugie, jeśli chodzi o zmianę podatku akcyzowego co do zasady, nie może to być zwiększane w ciągu roku. Po trzecie, proponowana nowelizacja nie spełnia warunków dyrektywy Unii Europejskiej. Polska, co prawda, będzie miała prawo do odstąpienia od wymogów tej dyrektywy, pod warunkiem że w okresie przejściowym do dnia 31 grudnia 2008 r. będzie stopniowo dostosowywać poziom obciążenia papierosów podatkiem akcyzowym, tak aby pełna zgodność nastąpiła z dniem kończącym okres przejściowy.
Biorąc zatem pod uwagę słuszne propozycje Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz zastrzeżenia zgłoszone przez rząd, a także informacje, że w najbliższym czasie przedłożony zostanie rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym, klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej będzie głosował za przekazaniem komisyjnego projektu do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia