4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Sprawozdawca Bogdan Derwich

4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)


18 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druki nr 3723 i 3800).


Poseł Sprawozdawca Bogdan Derwich:

    Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Z upoważnienia Komisji Zdrowia przedstawiam sprawozdanie z przebiegu prac nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druk sejmowy nr 3723).

    Marszałek Sejmu skierował ww. projekt ustawy do Komisji Zdrowia celem odbycia pierwszego czytania. Komisja na posiedzeniu w dniu 9 marca 2005 r. odbyła pierwsze czytanie, rozpatrzyła zgłoszony projekt. Prace Komisji Zdrowia zostały zawarte w formie sprawozdania w druku sejmowym nr 3800. Bezpośrednią przyczyną podjęcia prac nad zmianą ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej były nieprawidłowości ujawnione w trakcie przeprowadzonej w 2003 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli kompleksowej kontroli w jednostkach Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Z raportu NIK wynikało, że część osób zatrudnionych na stanowiskach sanitarno-epidemiologicznych świadczy pracę lub w ramach działalności gospodarczej wykonuje na rzecz innego podmiotu czynności mogące pokrywać się z zakresem zadań ustawowo powierzonych organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Rodzi to uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób oraz może prowadzić do działań korupcyjnych i być źródłem nadużyć. Również opinia publiczna kreuje zarzut możliwości występowania stronniczości organów w postępowaniu administracyjnym oraz upatruje w nim źródło korupcji i nadużyć.

    Wysoka Izbo! Projektowane rozwiązania mają uniemożliwić zaistnienie konfliktu interesów pomiędzy pomiotem kontrolowanym a kontrolującym. Osoby wykonujące czynności kontrolne w zakresie nadzoru zapobiegawczego i bieżącego oraz w zakresie działalności laboratoryjnej nie będą mogły prowadzić działalności gospodarczej oraz wykonywać dodatkowych zajęć zarobkowych bez uzyskania zgody właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Zakres przedmiotowy zakazu jest ograniczony do sytuacji, w której wskazana działalność gospodarcza lub dodatkowe zajęcie zarobkowe pozostawałyby w sprzeczności z obowiązkami pracownika lub mogłoby to wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

    Prezentowane zmiany do ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej zawarte są w dwóch artykułach. W art. 1 zostało zaproponowane uszczegółowienie art. 13 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985 r. przez dodanie odpowiednio ust. 3 do art. 13 oraz nowego art. 13a. W ust. 3 uściśla się przepisy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne - państwowego inspektora sanitarnego oraz jego zastępcy. Natomiast nowy art. 13a ustala zasady dotyczące możliwości prowadzenia przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej działalności gospodarczej oraz podejmowania przez nich dodatkowego zajęcia zarobkowego. W art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej wprowadza się przepisy przejściowe regulujące kwestie dostosowania sytuacji pracowników obecnie pracujących w Państwowej Inspekcji Sanitarnej do proponowanych nowych zasad, eliminujących wykazane przez Najwyższą Izbę Kontroli nieprawidłowości.

    Należy w tym miejscu poinformować Wysoką Izbę, że w trakcie prac komisji nad projektem omawianej dzisiaj ustawy pojawiły się z dwóch środowisk, ze środowiska lekarskiego i farmaceutycznego, propozycje, żeby w szczególny sposób zostali potraktowani wykonujący zawód lekarza i zawód farmaceuty. Argumentowano następująco, chodzi o sytuację rzeczywiście związaną z zasadą wykonywania tych zawodów, że brak 5-letniego okresu ciągłości w świadczeniu tego typu pracy eliminuje taką osobę z czynnego wykonywania zawodu, którego się nauczył. Komisja nie podzieliła tych niepokojów, dlatego że w projektowanych zmianach jest to zapisane w sposób następujący, że każdorazowo taką sytuację i tak rozstrzyga przełożony, który w określony sposób może zdecydować, czy propozycja dodatkowego zatrudnienia lub wykonywania dodatkowych czynności jest w sprzeczności, czy nie i oczywiście jest możliwe dokonanie wyboru przez bezpośrednio zainteresowanego, co się bardziej w danym momencie opłaca.

    Reasumując, panie marszałku, panie i panowie posłowie, wnoszę do Wysokiej Izby o uchwalenie projektu ustawy z druku nr 3800. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia