4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)
21 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej (druki nr 3841 i 3884).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tadeusz Matusiak:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pragnąłbym uspokoić tutaj panią poseł, że te propozycje, które zostały przedstawione przez Senat, spowodują dodatkowy chaos, jeśli chodzi o wprowadzenie różnego rodzaju ochrony danych osobowych, że trzeba dwie koperty, że trzeba będzie podwójnej...
(Poseł Krystyna Skowrońska: Chodzi o odrzucenie, panie ministrze.)
...Wręcz przeciwnie, przy zachowaniu właśnie tych propozycji, które są proponowane w tej chwili przez Komisję Spraw Wewnętrznych i Administracji, właściwie tego rodzaju procedury mogłyby nastąpić. Chciałem zauważyć jedno, że aczkolwiek Komisja Spraw Wewnętrznych i Administracji nie podzieliła stanowiska rządu, bo ten zapis, który jest w tej chwili proponowany przez wysoką Izbę senacką, to zapis, który był również proponowany przez rząd, takowe zdanie podziela rząd, takowe zdanie podziela główny inspektor ochrony danych osobowych, takowe zdanie podziela również Narodowy Bank Polski, że na tym etapie rozwoju naszego kraju, na tym etapie świadomości urzędniczej jest to rozwiązanie jak najbardziej potrzebne, jest to rozwiązanie jak najbardziej zabezpieczające właśnie interes nie służb, nie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nie Policji, nie Wojskowych Służb Informacyjnych, lecz właśnie interes obywatela. I tu w pełni się zgadzam z posłem Wodą, z posłem Gudzowskim, że wykluczenie tych informacji z zakresu tajemnicy służbowej bez jednoczesnego wprowadzenia przepisów, które precyzyjnie określałyby sposób zapewnienia ich bezpieczeństwa, spowoduje, iż państwo polskie nie zapewni, powtarzam: nie zapewni, ochrony interesów poszczególnych obywateli. Zgadzam się również z tym stwierdzeniem, że ograniczenie katalogu dóbr chronionych na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych stworzy potrzebę przeglądu i znowelizowania kilkudziesięciu ustaw, wielu rozporządzeń oraz, wydaje mi się, ogromnej liczby aktów prawa wewnętrznego, bo to będzie przełom w ochronie informacji niejawnych, twierdzę to z całą odpowiedzialnością. Tymczasem znajdujący się w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych nie zawiera nakazu dostosowania innych aktów prawnych do nowego zakresu definicji tajemnicy służbowej i ma bardzo krótkie vacatio, chciałem również zwrócić na to uwagę. Gdy tak się przyglądam teraz tej propozycji zawężenia definicji tajemnicy służbowej i chociażby definicji tajemnicy państwowej, to praktycznie te definicje są prawie tożsame. Gorąco zachęcam kluby, Wysoką Izbę, panie i panów posłów, by się zastanowili. Mam nadzieję, że te propozycje rządowe, popierane przez głównego inspektora ochrony danych osobowych czy Narodowy Bank Polski, zyskają także poparcie Wysokiej Izby, bo służą przede wszystkim interesowi obywatela. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia