4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Bolesław Bujak

4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień (14.07.2004)


2 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druki nr 2870 i 3040).


Poseł Bolesław Bujak:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mam przyjemność w imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego wyrazić opinię dotycząca sprawozdania Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

    Chcę przypomnieć, że klub Polskiego Stronnictwa Ludowego głosował przeciwko uchwaleniu dodatkowego podatku, jakim jest opłata paliwowa obejmująca swoim zakresem kilkanaście milionów właścicieli pojazdów. Przypomnę również, że to właśnie głosowanie zdecydowało w konsekwencji o tym, że obecnie rządząca koalicja SLD - Unia Pracy wyrzuciła z koalicji współrządzącej klub Polskiego Stronnictwa Ludowego.

    Do wyżej wymienionego projektu w czasie posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie przyjęli, po szczegółowej analizie i wyjaśnieniach Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów, poprawki.

    Celem tych poprawek jest objęcie obowiązującą od 1 stycznia br. opłatą paliwową wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów. Obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego ciąży na producencie, importerze, podmiocie dokonującym nabycia w obszarze Unii Europejskiej oraz innym podmiocie podlegającym, na podstawie przepisów o podatku akcyzowym, obowiązkowi podatkowemu, w tym podatku od paliw silnikowych oraz gazu przeznaczonego do napędu pojazdów samochodowych. Podmioty te mogą być zwolnione z obowiązku opłaty paliwowej, gdy wynikać to będzie z przyjętych przez Polskę umów o międzynarodowym transporcie drogowym.

    Przyjęcie wymienionych poprawek do ustawy pozwoli na uszczelnienie jej przepisów, na uniknięcie luki prawnej, jaka powstała z dniem 1 maja, po uzyskaniu przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej. Powinno to również zapewnić zachowanie na dotychczas przyjętym przez rząd poziomie wpływów z opłaty paliwowej, a tym samym na realizację celów, którym ta ustawa ma służyć. Należy przypomnieć, że te cele to takie zwiększenie środków na budowę i modernizację dróg krajowych, aby można było zapewnić wdrożenie realizacji inwestycji drogowych w poszczególnych regionach kraju. Zwiększone w ten sposób nakłady na drogi z budżetu funduszu drogowego mają się przyczynić do pełnego wykorzystania środków unijnych ujętych w programach strukturalnych, jak również przeznaczonych na rozwój poszczególnych rejonów kraju.

    Już dziś daje się jednak zauważyć zbyt wolny postęp w zakresie przygotowania i wdrażania do realizacji inwestycji drogowych. Dotyczy to szczególnie obszarów na wschód od Wisły, a przecież omawiana ustawa, zabezpieczając środki finansowe, ma się przyczynić do wyrównywania rażących dysproporcji w nakładach na modernizację dróg krajowych w zaniedbanych pod tym względem regionach. Być może należy zwiększyć mobilność i możliwości finansowe oraz kadrowe w zakresie realizacji prac przygotowujących inwestycje drogowe w oddziałach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w województwach ściany wschodniej, Podkarpacia, Małopolski. Być może mierny postęp w zakresie inwestycji na drogach krajowych na tym obszarze wynika jednak z praktyki rządu. Praktyk ta mówi o konieczności zrównoważonego rozwoju sieci dróg na terenie całej Polski i wyrównaniu w ten sposób szans rozwojowych i potencjału opóźnionych regionów, ale tylko mówi, gdyż praktyka ostatnich lat pokazuje, że postęp w zakresie modernizacji dróg krajowych takich regionów, jak lubelskie, podkarpackie czy nawet małopolskie, jest znikomy i nijak się ma do deklaracji rządu.

    Polska we wspólnej Europie nie kończy się na granicy Wisły. Modernizacja dróg krajowych, budowa autostrad i tras krajowych jest także niezwykle pilna na obszarze graniczącym ze wschodnią Europą i krajami spoza obszaru Unii. Przyspieszenie tych inwestycji leży nie tylko w interesie Małopolski, Podkarpacia, Lubelszczyzny, ale całej Polski, gdyż drogowy ruch tranzytowy z Europy na wschód może ominąć nasz kraj.

    Wysoki Sejmie! Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie głosował za przyjęciem sprawozdania Komisji Infrastruktury. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia