4 kadencja, 93 posiedzenie, 3 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wojciech Hałka

4 kadencja, 93 posiedzenie, 3 dzień (16.12.2004)


20 punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wojciech Hałka:

    Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Proszę mi pozwolić na wstępie podziękować za inicjatywę klubu SLD wniesienia sprawy Poczty Polskiej pod debatę w parlamencie. Wydaje mi się, że jest to jeden z elementów komunikacji społecznej, która wychodzi poza komunikację wewnątrz tego przedsiębiorstwa i zatacza być może szersze kręgi, co jest zrozumiałe wobec faktu popularności tej firmy i oczywiście powszechnego korzystania z jej usług przez nas wszystkich.

    Chciałbym się odnieść do tych pytań, które wykroczyły poza informację, którą miałem możliwość państwu przedstawić w informacji wstępnej. Jest to pewna grupa pytań, będę w ten sposób próbował odpowiedzieć.

    Po pierwsze, w kwestii planowanych zwolnień. Proszę państwa, żadna liczba 30 tys. osób zwolnionych nie jest nigdzie zapisana w żadnym dokumencie i nie ma żadnego takiego planu, i trzeba to wyraźnie powiedzieć. Chcę powiedzieć także, że na rok przyszły dyrekcja Poczty Polskiej zakłada, że wskutek naturalnych odejść - emerytury, renty, inne przyczyny - dojdzie do redukcji około 1200 etatów. 1200 etatów w skali rocznej. Porównując to do roku ubiegłego - w roku ubiegłym było to około 1000 etatów, osób, które odeszły, w roku bieżącym około 1300, na rok przyszły planuje się 1200. A więc nie przewiduje się żadnych masowych zwolnień związanych z implementacją, z wdrożeniem tego planu restrukturyzacji, o którym tutaj dzisiaj jest debata.

    Padały pytania dotyczące kondycji spółek grupy kapitałowej Poczty Polskiej i pragnąłbym państwu przedstawić może bliższe informacje, o jakich spółkach mówimy, ile ich jest i w jakiej są kondycji. Otóż do tej grupy kapitałowej - tak to bywa określane - należą: Bank Pocztowy SA, rok powstania 1990, w ostatnich trzech latach wynik finansowy banku uległ znacznej poprawie, w 2002 r. zysk wyniósł 367 tys., w 2003 r. już 2,5 mln, za trzy kwartały br. zysk banku wynosi prawie 16 mln zł; Pocztylion - Arka PTE SA, rok powstania 1999, w ostatnich trzech latach wyniki netto uległy znacznej poprawie, w 2002 r. - strata 9,5 mln, w 2003 r. - zysk prawie 4 mln zł i za trzy kwartały br. prawie 14 mln zysku; POSTDATA SA, rok powstania 1992, spółka od wielu lat przynosi zyski, wspiera aktywnie informatyzację poczty i spółek z grupy poczty, wypłaciła Poczcie Polskiej dywidendę w roku 2002 w wysokości 1020 tys. zł oraz w 2003 r. w wysokości 3060 tys. zł; Post Media Leasing, rok powstania 1999, na przestrzeni ostatnich trzech lat wyniki kształtowały się następująco: 2002 r. - strata 167 tys., 2003 r. - zysk 75 tys., trzy kwartały br. - zysk 325 tys.; Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, rok powstania 2003, towarzystwo powstało przede wszystkim w celu ubezpieczenia majątku Poczty Polskiej oraz podmiotów grupy poczty i idea funkcjonowania polega na tym, że w przypadku gdy suma wypłaconych odszkodowań jest niższa niż składka przypisana, powstaje nadwyżka, która z kolei może być wykorzystana na obniżenie składki do zapłacenia w kolejnym okresie lub spłatę kapitału dla jego obniżenia, wyniki finansowe netto TUW: w 2003 r. - strata 415 tys., trzy kwartały br. - zysk prawie mln zł; Pocztowa Agencja Usług Finansowych, rok powstania 2000, i tu sytuacja finansowa spółki jest obecnie znacznie korzystniejsza niż w latach ubiegłych, wyniki finansowe na przestrzeni trzech lat: 2002 r. - strata 1700 tys., 2003 r. - strata 16 tys., trzy kwartały br. - zysk 271 617 zł. I to są wszystkie spółki grupy kapitałowej Poczta Polska. Jak państwo widzą, w ostatnim czasie nie powstała żadna nowa spółka tego typu, a więc nie mamy do czynienia z żadnym procesem wyprowadzania majątku, jak to niektórzy z państwa określają, do spółek podporządkowanych celem ich sprzedaży, czy też wręcz ukradzenia tego majątku, bo padło takie określenie.

    Kolejna kwestia, do której bym się chciał odnieść. Padło pytanie, pan poseł Wojtalik słusznie pyta, czy przewidziano szkolenia dla pracowników w związku z restrukturyzacją. Tak, oczywiście tak. W roku przyszłym planowany jest budżet na szkolenia w Poczcie Polskiej w wysokości 53 mln zł i to jest w porównaniu do budżetu tegorocznego około 30 mln więcej.

    Było pytanie o doręczanie gotówkowe emerytur, rent itp. Oczywiście, że ta usługa jest utrzymywana. Nie ma żadnego ustawowego zamiaru czy też innymi przepisami likwidacji tego typu usługi. Trzeba niestety mieć także świadomość, że wszyscy Polacy, my wszyscy coraz częściej korzystamy z usług bankowych w postaci zakładania kont w bankach, również coraz szerzej rozpowszechnia się obrót elektroniczny i w związku z tym maleje wolumen kwot bezpośrednio doręczanych. Nie mniej nikt nie planuje i nie przewiduje zakazania obywatelom w Polsce korzystania z tego typu usługi. Byłby to kompletny absurd. Dodatkowo mogę powiedzieć, że Poczta Polska ma wieloletnie umowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w tym zakresie i nic tu się nie zmieniło. Te umowy będą realizowane.

    Kwestia PostEurope i współpracy zagranicznej, udziału Poczty Polskiej. Poczta Polska jest członkiem PostEurope, jest jej aktywnym członkiem i korzysta z różnych programów realizowanych w ramach tej organizacji, m.in. programu ACORD i innych. Te projekty dotyczą podniesienia jakości usług pocztowych świadczonych w obrocie międzynarodowym, m.in. w ramach tej współpracy Poczta instaluje w centrach rozdzielczych, obsługujących korespondencję zagraniczną, również elektroniczne rozwiązania, które służą kontroli przebiegu tych przesyłek, terminowości ich dostarczania itd.

    Trzeba powiedzieć, że na ostatnim Kongresie Światowego Związku Pocztowego w Bukareszcie administracja polska stała się ponownie członkiem organu tej organizacji na kolejną kadencję. Poczta Polska jako z kolei operator w tej organizacji już dwukrotnie była członkiem władz tej organizacji. Nie jest możliwy i nie jest łatwy ponowny wybór na kolejną, trzecią kadencję. I to się nie stało, co nie oznacza, że Poczta ograniczyła swoją działalność w ramach tej organizacji.

    Akcje promocyjne - padło pytanie, że one są za drogie, na co to idzie i podawano przykłady różnych akcji wyjętych z fragmentów większych, całościowych programów marketingowych. Otóż, po pierwsze, w roku bieżącym na akcje promocyjne, marketing i promocję w budżecie Poczty Polskiej przeznaczono kwotę 15 mln zł. Jest to mniej o 8 mln zł niż w roku ubiegłym, a więc następuje pewne ograniczanie i komasacja wydatków w tym zakresie. Bez wątpienia nie jest tak, że należy zaniedbywać promowanie marki tego przedsiębiorstwa, pomimo że wszyscy uważamy, że to jest marka dobrze znana, ale nie wszystkie nowe produkty tego przedsiębiorstwa, które możemy spotkać w okienku pocztowym, są nam wszystkim znane. I z tego względu promowanie, reklamowanie wobec agresywnych zachowań również konkurentów jak najbardziej jest uzasadnione.

    Była prośba czy też pytanie o opublikowanie wyników kontroli NIK przeprowadzonych w Poczcie. Otóż, proszę państwa, to jest źle zaadresowana uwaga. Te wyniki kontroli musi opublikować najpierw Najwyższa Izba Kontroli. Rozumiemy, że opracowuje te wyniki.

    Pan poseł Grzyb zwrócił uwagę na to, że proponowana restrukturyzacja jest dla wielu pracowników niezrozumiała i w związku z tym potrzebna jest konsultacja wewnętrzna. W dużej mierze przychylam się do opinii, że proces komunikowania z pracownikami, tymi osobami, które są bezpośrednio objęte restrukturyzacją, należy ciągle doskonalić. Chciałem państwa poinformować, że właśnie w tej sprawie minister infrastruktury dwukrotnie spotykał się zarówno z przedstawicielami i członkami Rady Poczty Polskiej, w tym szefami największych central związkowych w Poczcie Polskiej, którzy są członkami tej rady, jak i z członkami dyrekcji Poczty Polskiej, gdzie problem komunikowania wewnętrznego, zamiarów dyrekcji, sposobu organizacji, terminarza tej organizacji był szczegółowo omawiany. Zwrócono uwagę, że należy ten proces znakomicie poprawić. M.in. do tego procesu komunikacji włączono obecnie tygodnik wewnętrzny, korporacyjny Poczty Polskiej, w którym opublikowany już został pierwszy materiał w całości poświęcony problemom restrukturyzacji. Załączono w nim na CD-ROOM dokumenty, materiały, prezentacje dotyczące tego projektu. Planowane jest dalsze używanie tego środka komunikacji.

    Oprócz tego używana jest wewnętrzna sieć Intranet, na której można uzyskać takie informacje, a także członkowie dyrekcji pełnią dyżury telefoniczne, gdzie udzielają bezpośrednio odpowiedzi na zadawane przez pracowników pytania.

    Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi, które z uwagą odnotowaliśmy. Będziemy starali się je wykorzystać w dalszym procesie realizacji planowanych zmian. Dziękuję bardzo za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia