4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień (14.07.2004)
2 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druki nr 2870 i 3040).
Poseł Stanisław Żmijan:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Stanowisko mojego klubu, Klubu Poselskiego Platformy Obywatelskiej, dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, zawartego w drukach sejmowych nr 2870 i 3040, pozostaje niestety negatywne.
Przypomnę, że już w pierwszym czytaniu wnosiłem w imieniu mojego klubu o odrzucenie projektu w całości z dwu zasadniczych powodów. Po pierwsze, tzw. opłata paliwowa w wysokości 105 zł pobierana od każdej tony paliwa silnikowego oraz gazu służącego do napędu pojazdów samochodowych stoi w sprzeczności z naszą generalną propozycją dla gospodarki. Propozycja Platformy Obywatelskiej dla polskiej gospodarki to obniżanie podatków, upraszczanie systemów podatkowych oraz obniżanie i zawężanie wszelkich innych opłat mających charakter podatków nie zaś ich rozszerzanie, z czym mamy do czynienia w tym przypadku. Wysoki poziom podatków, opłat oraz wszelkiego rodzaju danin nie czyni naszej gospodarki konkurencyjną, a kraju atrakcyjnym dla potencjalnych inwestorów. Po drugie, ustawa oraz projekt nowelizacji zawierały poważne mankamenty, które niestety nie zostały do końca usunięte w trakcie prac w komisji. Największe wątpliwości i słowa krytyki płynęły z powodu regulacji w ustawie matce ustanawiającej pobór opłaty paliwowej od gazu przy sprzedaży detalicznej na stacjach autogazu. Brak dostatecznych instrumentów prawnych pozwalających na kontrolę ilości sprzedawanego gazu wpłynął na wzmocnienie szarej strefy, której zasięg w 2002 r. był szacowany na 4% rynku autogazu. Straty budżetu państwa z tego tytułu były szacowane w wysokości 200 mln zł. Z przykrością stwierdzam, że niestety nie udało się przygotować regulacji prawnej uszczelniającej system i likwidację szarej strefy w tym zakresie mimo intensywnych prób przedstawicieli ministra finansów, ministra infrastruktury, a także posłów i przedstawicieli Biura Legislacyjnego Sejmu. Przeniesienie miejsca poboru opłaty paliwowej od gazu na wyższy poziom obrotu, to jest do producentów i importerów, nie zapewnia mechanizmów skutecznej kontroli obrotu ilości gazu do napędu pojazdów samochodowych oraz ilości gazu na inne cele, czyli tej części, od której nie pobiera się opłaty paliwowej.
Wysoka Izbo! W trakcie prac w komisji projekt nowelizacji ustawy został znacznie poprawiony, m.in. zdefiniowane zostały paliwa silnikowe na użytek opłaty paliwowej, usunięta została propozycja objęcia opłatą paliwową całej gamy chemikaliów ropopochodnych niesłużących jednak do napędu pojazdów samochodowych, albowiem opłata paliwowa ma charakter podatku celowościowego pobieranego w związku z użytkowaniem dróg. Usunięte zostały wątpliwości natury prawnej dotyczące propozycji poboru opłaty paliwowej w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Panie i Panowie Posłowie! Proponowana nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym mimo usunięcia wielu wad pozostaje w ocenie Klubu Poselskiego Platformy Obywatelskiej daleka od doskonałości. Jest to kolejna próba stanowienia prawa nieprecyzyjnego, komplikującego obrót gospodarczy i obciążającego kieszeń podatników. Przypomnę, że wielokrotnie z tej wysokiej trybuny padały słowa ostrej krytyki dotyczące jakości stanowionego przez nas prawa zarówno z ust posłów lewej, jak i prawej strony tej Izby. Ustawa, nad którą debatujemy, wskazuje, że pozostajemy w tym względzie niestety w recydywie. Ponadto należy podkreślić, że opłata paliwowa jest obciążeniem ciągle rosnącym, każdego roku o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Biorąc powyższe pod uwagę, Klub Poselski Platformy Obywatelskiej będzie głosował przeciw nowelizowanej ustawie. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia