4 kadencja, 69 posiedzenie, 3 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk

4 kadencja, 69 posiedzenie, 3 dzień (04.03.2004)


16 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadając na pytania postawione przez pana posła Grada, uprzejmie wyjaśniam i informuję, że obiektywna ocena sytuacji w zakresie wykorzystania biokomponentów, w tym bioetanolu, będzie możliwa dopiero po otrzymaniu sprawozdań kwartalnych wymaganych na podstawie art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych. Na podstawie sprawozdań będzie można jednak ocenić wyłącznie sytuację na rynku bioetanolu za I kwartał br. Biorąc pod uwagę minimalną ilość bioetanolu, jaką mają obowiązek wprowadzać na rynek w bieżącym roku podmioty do tego zobowiązane, sprawozdania i sporządzona na ich podstawie analiza nie da jeszcze ostatecznej odpowiedzi na pytanie o rozwój rynku biopaliw w 2004 r. Po I kwartale nie odpowiemy na pytanie, czy podmioty odpowiedzialne za wprowadzenie biokomponentów do obrotu będą realizować wyłącznie ustawowe minimum, czy też przeważy tendencja zwiększenia ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu. Zgodnie z przepisami ustawy uchwalonej z inicjatywy poselskiej podmioty zobowiązane do wprowadzania do obrotu biokomponentów mają roczny termin wywiązywania się z tego obowiązku polegającego na wprowadzeniu do obrotu biokomponentów w ilościach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub w biopaliwach ciekłych w 2004 r., wskaźnikiem procentowym do obrotu paliwami ciekłymi ogółem. Wskaźnik ustalony na rok 2004 gwarantuje około 25% wzrostu udziału biokomponentów w stosunku do roku 2003 oraz przygotowanie do celów ustalonych na rok 2005 zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, to jest dyrektywa Rady 2003/30 z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw oraz innych paliw odnawialnych. Dzisiaj jest za wcześnie, Wysoka Izbo, aby w sposób odpowiedzialny mówić o pogorszeniu sytuacji na rynku biokomponentów.

    Na podstawie przepisów art. 3 i 4 przedmiotowej ustawy od 1 stycznia 2004 r. wydawane są zezwolenia na wytwarzanie i magazynowanie bądź obie te funkcje łącznie. Do dnia 3 marca zostało wydanych 14 zezwoleń na wytwarzanie lub magazynowanie bioetanolu, które pozwalają na wytworzenie 408 mln litrów bioetanolu rocznie. W tym okresie nie został złożony żaden wniosek o wydanie zezwolenia na wytwarzanie estrów. Potencjalni wytwórcy... Nie wiem, jak można to rozpatrywać, czy jest to oczekiwanie na wyrok Trybunału Konstytucyjnego, a z drugiej strony na liberalizację, co jest bardzo ważne, przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i zniesienie obowiązku uzyskiwania pozwoleń.

    Nie można mówić również o pogorszeniu się sytuacji na rynku estrów rzepakowych, ponieważ w praktyce rynek taki dotychczas w Polsce nie funkcjonował. Dopiero po uchwaleniu ustawy zainteresowani ostrożnie rozpoczęli proces inwestycyjny związany z budową wytwórni estrów oraz tworzeniem zaplecza surowcowego. Powyższe wskazuje na właściwą ocenę możliwości wytwórczych tego biokomponentu w roku 2004 dokonaną w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, co znalazło odbicie w zakładanym na ten rok minimalnym obowiązkowym udziale estrów w stosunku do obrotu olejami napędowymi ogółem. Przy ustalaniu tego poziomu brano pod uwagę zarówno zdolności wytwórcze, które na cele rynkowe jeszcze nie funkcjonują, długość procesu inwestycyjnego, jak też dostępność podstawowego surowca do wytwarzania estrów, którym jest rzepak.

    Rada Ministrów, wydając w danym roku rozporządzenie w sprawie minimalnych ilości biokomponentów wprowadzonych do obrotu w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, ma ustawowy obowiązek uwzględniać m.in. możliwości surowcowe i wytwórcze, możliwości branży paliwowej, coroczny wzrost udziału biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu paliw ciekłych, wynikający również z naszego członkostwa w Unii Europejskiej, to jest wdrożenie dyrektywy 2003/30. Te zasady zostały bowiem uwzględnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2004 r. w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzonych do obrotu w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Przepisy tego rozporządzenia zobowiązują podmioty wymienione w art. 12 ustawy do wprowadzenia do obrotu w 2004 r., w okresie od dnia wejścia w życie rozporządzenia do 30 września 2004 r. - 1,6%, a następnie w okresie od dnia 1 października - 2,4% bioetanolu i 0,11% estrów, licząc do ogólnej masy olejów napędowych wprowadzanych do obrotu.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Branża gorzelnicza w pismach kierowanych do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ocenia, że obecne roczne zdolności wytwórcze wynoszą około 330 mln litrów spirytusu surowego, z czego na cele paliwowe, uwzględniając dostępność surowca, można przeznaczyć w 2004 r. nie więcej niż około 150 mln litrów. Przekazane przez branżę informacje wskazują na możliwości wystąpienia w bieżącym roku braku surowców pochodzenia krajowego do produkcji bioetanolu. W ostatnich latach produkcja bioetanolu z surowców rolniczych i produktów ubocznych wynosiła na przykład w 1996 r. 100,9 mln litrów, dla porównania w 2000 r. - 51 mln litrów.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedstawiona informacja i dane liczbowe nie potwierdzają zagrożeń, o których mowa w zapytaniu pana posła Grada. Mając na uwadze wszelkie konsekwencje wynikające z przepisów, dołożono wiele wysiłku, aby wydanie niezbędnych przepisów wykonawczych umożliwiło bezkonfliktowe wdrożenie tych przepisów. Ze strony ministerstwa rolnictwa wszystkie akty wykonawcze do tej ustawy były wydane w pierwszym tygodniu stycznia 2004 r. Tutaj nie było żadnych opóźnień w tym zakresie. Pragnę zapewnić, że zarówno rząd Rzeczypospolitej Polskiej, jak też osobiście minister rolnictwa i rozwoju, będą stale i na bieżąco monitorować sytuację na rynku biokomponentów i biopaliw oraz podejmować niezbędne kroki do pełnego wdrożenia przepisów tej ustawy. Różnorodne korzyści, o których mówiono już wielokrotnie, wynikające z wdrożenia w życie tej ustawy, powodują, że i zainteresowanie, i wola rządu związane z wdrożeniem tej ustawy są nie mniejsze niż Wysokiej Izby.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Uważam, że ten rynek dopiero zaczyna funkcjonować. Nie można powiedzieć tak, jak powiedział pan poseł Grad, że lepiej, żeby tej ustawy nie było. Dlaczego? Dlaczego tej ustawy miałoby nie być, panie pośle? Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia