4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Sprawozdawca Grzegorz Tuderek

4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień (14.07.2004)


2 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druki nr 2870 i 3040).


Poseł Sprawozdawca Grzegorz Tuderek:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Komisji Infrastruktury przedstawić do rozpatrzenia poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

    Projekt ustawy dotyczy wyłącznie zmian w jednym rozdziale tej ustawy - podkreślam: w jednym rozdziale tej ustawy - zawierającym zasady i tryb poboru opłaty paliwowej. Wpływy z tej opłaty zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, który jest przeznaczony na dofinansowanie inwestycji w zakresie wszystkich dróg krajowych. Jak to już było zaznaczone podczas pierwszego czytania, dotychczasowe regulacje w zakresie opłaty paliwowej są oparte na mechanizmie poboru podatku akcyzowego, wynikającym z nieobowiązującej już dziś ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W konsekwencji powstała konieczność dostosowania tych regulacji do wielu rozwiązań, które wprowadziła nowa ustawa o podatku akcyzowym. Tytułem przykładu można wskazać, iż w obecnym stanie prawnym przepisy o opłacie paliwowej nie obejmują obowiązkiem opłaty nabywców wewnątrzwspólnotowych, to jest podmiotów, które dokonują przywozu wyrobów, w tym paliw silnikowych, z krajów należących do Unii Europejskiej i stanowią nową kategorię podmiotów objętych obowiązkiem w wypadku podatku akcyzowego.

    Mając na uwadze te uwarunkowania, w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zaproponowano zmiany dostosowujące przepisy o opłacie paliwowej do regulacji w zakresie podatku akcyzowego.

    Zarówno poselski projekt nowelizacji, jak i uściślające poprawki wniesione do niego w trakcie prac Komisji Infrastruktury, realizują założenia mające na celu: ujednolicenie zasad poboru opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu; zachowanie mechanizmu poboru opłaty paliwowej, opartego na mechanizmie poboru podatku akcyzowego, co ułatwi kontrolę wpływów opłaty paliwowej; zachowanie zasady ustalania wysokości opłaty paliwowej w zależności od rodzaju i ilości paliw, od których uiszcza się akcyzę; przyjęcie zasady, iż opłacie paliwowej podlegają wyłącznie te paliwa silnikowe oraz gaz, które są wykorzystywane do napędu pojazdów, przy czym pojęcie ˝pojazd˝ jest rozumiane zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym i oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane.

    Pragnę podkreślić, iż założenia nowelizacji przedstawione powyżej zrealizowane zostały w toku prac Komisji Infrastruktury m.in. poprzez: uściślenie w art. 37h ust. 1, iż podlegają opłacie paliwowej te paliwa silnikowe oraz gaz, które są wykorzystywane do napędu pojazdów; następnie doprecyzowanie w art. 37h ust. 2 pojęcia ˝wprowadzenie na rynek krajowy˝ - przyjęto, iż wprowadzeniem na rynek jest dokonywanie wszelkich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są paliwa silnikowe oraz gaz; uzupełnienie w art. 37j listy podmiotów obowiązanych do uiszczania opłaty paliwowej także o podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego; i wreszcie związanie obowiązku zapłaty opłaty paliwowej z terminem zapłaty podatku akcyzowego.

    Należy również podkreślić, iż zastosowanie w projekcie nowelizacji powyższych rozwiązań usunęło też krytykowane w dotychczasowych przepisach rozwiązanie, które nakładało obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od gazu na podmioty dokonujące sprzedaży detalicznej tego gazu. Rozwiązanie to było krytykowane z uwagi na brak dostatecznych możliwości kontroli ilości gazu sprzedawanego do napędu pojazdów.

    Obecnie rozwiązanie, które łączy obowiązek zapłaty opłaty paliwowej - tak w wypadku paliw silnikowych, jak i gazu - przez podmiot obowiązany z obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego, i to od ilości analogicznej do przyjętej do wymiaru podatku akcyzowego, powoduje, iż w przypadku gazu obowiązek ten będzie ciążył nie na sprzedawcach detalicznych, ale na podmiotach działających na wyższym szczeblu obrotu, takich jak np. rozlewnie gazu, składy podatkowe, i będzie dotyczył wyłącznie gazu przeznaczonego do napędu pojazdów, nie będzie zaś obejmował gazu przeznaczonego do innych celów, np. opałowych, to jest gazu, który jest zwolniony od podatku akcyzowego, a tym samym od opłaty paliwowej.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedkładając sprawozdanie Komisji Infrastruktury z rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, proszę o jego przyjęcie, co pozwoli na sprawne funkcjonowanie systemu poboru opłaty paliwowej. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia