4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)
18 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druki nr 3723 i 3800).
Poseł Bogdan Derwich:
Panie Marszałku! Panie Pośle! Zapis dotyczący państwowych inspektorów sanitarnych oraz ich zastępców jest jak gdyby doprecyzowaniem traktowania osób pełniących te funkcje jako osób publicznych. A więc jeżeli chodzi o osoby publiczne, regulowana jest sprawa ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast te wątpliwości pojawiały się również w trakcie pracy w komisji. Rozwiązanie jest takie, że niekoniecznie trzeba prowadzić działalność gospodarczą, przypominać sobie o ciągłości zawodowej można również, świadcząc usługi polegające na pełnieniu dyżurów w pogotowiu, dyżurów w jakichś placówkach medycznych. Natomiast tu już w trakcie prezentowania tego pan poseł Duda to tak ładnie powiedział, że tak, no trzeba coś wybrać. Wybieramy jak gdyby eliminowanie maksymalnie dużego obszaru, powiedzmy, nieprawidłowości, które mogą być. Tak więc jeżeli ktoś decyduje się na to, żeby pełnić tę funkcję administracyjną, to albo się zdecyduje na to na okres lat czterech i później na ten piąty wróci do zawodu, albo po prostu decyduje się, że będzie administratorem. Podobne sytuacje są w obszarze samorządowym, ja to trochę znam, mam kolegów, którzy na przykład musieli na czas sprawowania funkcji wójta czy starosty zawiesić działalność gospodarczą związaną z projektowaniem budowlanym. Tam też wymagana jest ciągłość, bo inaczej po prostu traci się to, co się nabyło. Tak więc uważam, że ponieważ Najwyższa Izba Kontroli w protokole pokontrolnym zasygnalizowała taką sytuację, rząd w oparciu o te spostrzeżenia przygotował taki projekt, ten projekt uzyskał, praktycznie rzecz biorąc, bez większych zmian, akceptację komisji, to mogę tylko z tymi wątpliwościami - i uzasadnienia, jakie na komisji padały, żeby mimo wszystko jednak tak to potraktować, a nie inaczej - przekazać na to odpowiedź. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia