4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Małgorzata Stryjska

4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)


18 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druki nr 3723 i 3800).


Poseł Małgorzata Stryjska:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność wypowiedzieć się w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druki nr 3723 i 3800). Jest to już kolejna nowelizacja tej ustawy, którą Sejm uchwalił 20 lat temu. Projekt nowelizacji przygotowany został z powodu potrzeby uregulowania kwestii ograniczenia prowadzenia działalności przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej, działalności zbieżnej z przedmiotem wykonywanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej kontroli. To Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie pokontrolnym za 2003 rok wskazała na istniejący problem. Kontrola NIK-u ujawniła, że część osób zatrudnionych w stacjach sanitarno-epidemiologicznych świadczy pracę lub na innej podstawie prawnej wykonuje na rzecz różnych podmiotów czynności mogące pokrywać się z zakresem ustawowo powierzonym organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Fakt ten budzi wątpliwości co do bezstronności tych osób i może być źródłem nadużyć. Praca w Państwowej Inspekcji Sanitarnej stwarza przesłanki korupcyjne, co do tego nie ma wątpliwości, dlatego też należy zrobić wszystko, podejmować takie działania, które ukróciłyby te potencjalne możliwości korupcyjne. Takie zresztą są oczekiwania formułowane przez opinię publiczną.

    Projekt nowelizacji wyraźnie rozróżnia pracowników inspekcji sanitarnej wykonujących czynności kontrolne oraz inspektorów, którzy są organem. W stosunku do tych grup wprowadza się różne regulacje. Po przyjęciu projektu ustawy do państwowych inspektorów sanitarnych i ich zastępców stosowałoby się przepisy ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Osoby zaś zatrudnione w Państwowej Inspekcji Sanitarnej i wykonujące czynności kontrolne nie będą mogły prowadzić działalności gospodarczej ani zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności, a także wykonywać dodatkowych zajęć zarobkowych, których zakres pozostawałby w sprzeczności z obowiązkami pracownika lub wywoływałby podejrzenie o interesowność lub stronniczość. Pracodawca wyrażałby zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej lub wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych, jeżeli nie pozostawałyby w takiej sprzeczności.

    Projekt wprowadza też przepisy przejściowe regulujące prowadzenie działalności gospodarczej lub wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych przez pracowników zatrudnionych w stacjach sanitarno-epidemiologicznych w dniu wejścia w życie ustawy. Pracownicy zobowiązani byliby wystąpić do właściwego inspektora sanitarnego o wyrażenie zgody na prowadzenie takiej działalności lub wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Brak zgody zobowiązywałby pracownika do zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania dodatkowych zajęć zarobkowych oraz poinformowania o tym fakcie pracodawcy w terminie trzech miesięcy od dnia odmowy, pod rygorem rozwiązania umowy o pracę.

    Podsumowując, intencja nowelizacji idzie w dobrym kierunku, w kierunku ograniczenia możliwości korupcyjnych. Jest jedno małe ale. Otóż 75% inspektorów sanitarnych wszystkich szczebli to lekarze, a od ubiegłego roku, od wprowadzenia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej prowadzenie praktyki lekarskiej nazwane jest działalnością gospodarczą. Lekarze ci staną przed poważnym problemem, czy poświęcić się pracy administracyjnej w Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czy zrezygnować z niej i wracać do wykonywania zawodu lekarza, ponieważ lekarz nie wykonując przez 5 lat zawodu traci prawo do jego wykonywania. Trzeba dodać, że istnieją miejsca w Polsce, np. zachodniopomorskie, gdzie lekarz nie może dyżurować w szpitalu, nie mając otwartej indywidualnej praktyki lekarskiej, czyli działalności gospodarczej. Tam poprzez indywidualne praktyki lekarskie szpitale zawierają umowy na dyżury z lekarzami. Trzeba też koniecznie dodać, że trzy lata temu, wbrew protestom posłów Prawa i Sprawiedliwości, ten Sejm uchwalił przepis bardzo korupcjogenny, dający uprawnienie inspektorom, pracownikom Sanepidu do wykonywania funkcji rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych, tak że od tego momenty te same osoby mogły wypełniać funkcje opiniotwórczą, opiniodawczą i kontrolną. Dlatego ta nowelizacja, idąca w zupełnie innym kierunku, będzie przez nas poparta. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia