4 kadencja, 79 posiedzenie, 1 dzień (14.07.2004)
2 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druki nr 2870 i 3040).
Poseł Jan Orkisz:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Unia Pracy przedstawić Wysokiej Izbie stanowisko naszego klubu wobec sprawozdania Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, przedłożonego w druku nr 3040.
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Poddany dzisiaj drugiemu czytaniu projekt zmiany ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym ma na celu dostosowanie przepisów rozdziału 5b wspomnianej ustawy, zawierającego regulacje w zakresie opłaty paliwowej do przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.
Dotychczasowe rozwiązania w zakresie opłaty paliwowej są oparte na mechanizmie poboru podatku akcyzowego wynikającym z ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zgodnie z przepisami ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym obowiązek zapłaty opłaty paliwowej ciąży na producencie paliw silnikowych, importerze tych paliw oraz na sprzedawcy gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych przystosowanych technicznie do zasilania tym gazem. Jest to co do zasady obowiązek pokrywający się z obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym powstającym w przypadku paliw silnikowych, określonym w obecnie obowiązujących przepisach o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Przepisy te utraciły moc z dniem 1 maja 2004 r., a regulacje dotyczące podatku akcyzowego zostały ujęte w nowej ustawie o podatku akcyzowym.
Ustawa ta wprowadza nowe rozwiązania w zakresie powstania obowiązku podatkowego również w przypadku tzw. nabycia wewnątrzwspólnotowego. Z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej pojęcie importu odnosi się wyłącznie do przywozu wyrobów z krajów nienależących do Unii Europejskiej, zaś przywóz z krajów należących do Wspólnoty Europejskiej jest określany jako nabycie wewnątrzwspólnotowe. W związku z tym, aby zachować analogię w rozwiązaniach przyjętych przez ustawodawcę w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, istnieje potrzeba dostosowania tych przepisów do przepisów nowej ustawy o podatku akcyzowym, a co za tym idzie, obowiązek opłaty paliwowej winien dotyczyć również podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego. Niezrozumiały dla naszego klubu jest fakt, że inicjatorami tej ustawy są posłowie, a nie rząd, oraz to, że dopiero dzisiaj odbywa się drugie czytanie tego projektu, skoro proponowane rozwiązania winny obowiązywać od 1 maja br.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mając na uwadze fakt, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym odmiennie regulują także inne kwestie dotyczące podatku akcyzowego, a mające wpływ na zasady poboru opłaty paliwowej, niniejsza nowelizacja wprowadza regulacje usuwające kolizje pomiędzy tymi ustawami w zakresie podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty paliwowej, momentu powstawania obowiązku opłaty paliwowej oraz podstawy obliczania wysokości opłaty paliwowej.
Klub Parlamentarny Unia Pracy po zapoznaniu się ze sprawozdaniem Komisji Infrastruktury postanowił, że będzie głosował za przyjęciem omawianego sprawozdania. Do poprawek zgłoszonych w trakcie dzisiejszego czytania klub parlamentarny odniesie się po przedłożeniu sprawozdania dodatkowego.
Chcemy zwrócić uwagę szczególnie na poprawkę zgłoszoną przez pana posła przedstawiciela klubu Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej. Jest faktem, że chyba nie taka była idea, by budowane autostrady nie były wykorzystywane przez samochody ciężarowe, a te właśnie samochody często poruszają się po drogach krajowych, których wytrzymałość na takie naciski na oś nie jest dostateczna. W związku z powyższym dochodzi do nadmiernego niszczenia dróg krajowych, a autostrady pozostają niewykorzystane. Wybitnym przykładem właśnie jest autostrada Katowice-Kraków. Droga nr 94 Katowice-Kraków przez Olkusz została właśnie w kontekście tego, o czym mówię - chodzi o autostradę płatną - doszczętnie zniszczona. Efekt tego to wielomilionowe inwestycje na tej drodze i sparaliżowany ruch, szczególnie na terenie miasta i powiatu olkuskiego. Dziękuję za uwagę.
Przebieg posiedzenia