4 kadencja, 100 posiedzenie, 3 dzień (14.04.2005)
21 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej (druki nr 3841 i 3884).
Poseł Wiesław Woda:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Zabierając głos w imieniu posłów klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego w sprawie zmiany ustawy o ochronie informacji niejawnych i związanych z tą ustawą poprawek Senatu, muszę ze smutną refleksją stwierdzić, że wiele osób i instytucji odpowiedzialnych za jej przestrzeganie nie przywiązuje do tego należytej wagi. Jeśli zapisów ustawy nie przestrzega sporadycznie indywidualna osoba nieznająca prawa, to można to wybaczyć, ale jeśli ustawy nie przestrzegają lub wykorzystują instrumentalnie informacje niejawne urzędy odpowiedzialne za jej respektowanie, to takiego zjawiska tolerować nie wolno. Mam tu na myśli np. prokuratury różnych szczebli. Mógłbym podać liczne przykłady wyciekania informacji z tego urzędu wprost do niektórych mediów. I to jest zjawisko bardzo smutne.
17 lutego Sejm uchwalił zmiany do wspomnianej ustawy, a Senat zaproponował 11 poprawek. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zaproponowała przyjęcie 7 z nich i odrzucenie 4. Do mojego klubu wpłynęło szereg uwag do stanowiska komisji administracji, m.in. z Narodowego Banku Polskiego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, od Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych; nie ukrywam, że uwagi Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych są dla mnie i dla mojego klubu szczególnie znaczące. Większość z tych opinii dotyczy poprawek 1., 3., 8. odnoszących się do ochrony informacji związanych z interesami obywateli. Wykluczenie tych informacji z zakresu tajemnicy służbowej, bez jednoczesnego wprowadzenia przepisów, które precyzyjnie określiłyby sposób zapewnienia ich bezpieczeństwa, spowoduje, że państwo polskie nie zapewni właściwej ochrony interesów obywateli.
Odrzucenie zaproponowanych przez Senat poprawek: 1., 3. i 8. oznaczać będzie chaos formalny, który na wiele miesięcy dotknie organy administracji publicznej. Osłabienie lub likwidacja pionów ochrony i uznaniowość w stosowaniu środków bezpieczeństwa mogą spowodować, że informacje nieobjęte zakresem zmienionej definicji tajemnicy służbowej, w tym dotyczące prawnie chronionych interesów obywateli w praktyce zostaną pozbawione jakiejkolwiek ochrony.
Biorąc powyższe pod uwagę, posłowie mojego klubu poprą poprawki Senatu 1., 3., 8. Poprzemy również pozostałe poprawki, które mają charakter legislacyjny bądź doprecyzowujący z wyjątkiem poprawki nr 7. Senat zliberalizował dotychczasowy przepis, powodując, że recenzje, umowy i informacje należałyby do katalogu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia