4 kadencja, 35 posiedzenie, 1 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Bryx

4 kadencja, 35 posiedzenie, 1 dzień (21.11.2002)


7 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostkach im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw oraz ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 1082).


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Bryx:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pora rzeczywiście jest wczesna, ale pozwólcie państwo, że odniosę się do tych uwag i pytań, które padły ze strony pań i panów posłów w sprawie tego projektu ustawy. Po pierwsze, chciałbym powiedzieć rzecz najważniejszą, że w dniu 12 listopada na posiedzeniu rząd przyjął stanowisko, którego tylko kilka fragmentów zacytuję. Otóż rząd powiedział, że projektowaną regulację należy ocenić pozytywnie. Stwierdził, że likwidacja urzędu w nieodpowiednim momencie może odbić się niekorzystnie na realizacji rządowego programu ˝Infrastruktura - klucz do rozwoju˝ i w związku z tym generalnie poparł zaproponowaną przez wnioskodawców wersję nowelizacji ustawy.

    Odpowiadając szczegółowo na zadane pytania, chciałbym powiedzieć, że przede wszystkim nikt nie zakładał, że od 1 marca sprawa zostanie rozwiązana. Termin likwidacji urzędu upływa z dniem 31 grudnia, a zatem 1 marca, któraś z pań posłanek to podniosła, pracowaliśmy normalnie. To pan, panie pośle, tak? Pracowaliśmy normalnie i dzisiaj jesteśmy przygotowani do likwidacji. Nie możemy antycypować decyzji Wysokiego Sejmu i nie wiemy, jaka ona będzie. Z całym szacunkiem odnosząc się do nowelizacji proponowanej ustawy i popierając ją, wiemy oczywiście, jakie jest miejsce rządu w tej sprawie, a jakie Sejmu. W związku z powyższym prace nad likwidacją urzędu trwają. Jeszcze do tego tematu wrócę. Jak są daleko? Są zgodnie z planem.

    Wysoka Izbo, ponieważ urząd ma swoje zadania, które realizuje na bieżąco, likwidacja urzędu miała polegać na płynnym przeniesieniu wszystkich pracowników merytorycznych urzędu do Ministerstwa Infrastruktury. Żeby to osiągnąć, trzeba mieć datę, ustawa wyznaczyła ją na 31 grudnia. Dzisiaj, w drugiej połowie listopada, kończymy inwentaryzację urzędu i do przeniesienia będziemy gotowi, jeżeli będzie taka potrzeba, z dniem 31 grudnia. Chciałem to bardzo wyraźnie i jednoznacznie podkreślić.

    Jeśli odpowiedziałem już na 3 podstawowe sformułowane wcześniej pytania, to chciałem jeszcze się odnieść do tego, co zechciał powiedzieć pan poseł Robert Luśnia. Otóż wydaje mi się, panie pośle, że spręża się sprężyna, rząd sprężać się nie musi. Rząd robi to, co do niego należy. Gdyby pan poseł zechciał poświęcić trochę uwagi temu, co robi urząd mieszkalnictwa, to dowiedziałby się pan, ile ustaw jest w przygotowaniu, ile jest w Sejmie. Wszystko, co robimy, jest publiczną tajemnicą, można się tego dowiedzieć i nie ma żadnego powodu, żeby nawoływać rząd do sprężania się. Przygotowana likwidacja urzędu również jest na wystarczającym etapie. Chciałbym podkreślić, że likwidacja urzędu nie jest rzeczą prostą, dlatego że nikt, panie pośle, nawet na jeden dzień nie zwolni urzędu z realizowanych zadań. Do dzisiaj urząd wydał ponad 10 tys. decyzji administracyjnych, można łatwo przeliczyć, ile każdego dnia takich decyzji musi zapadać. Jak pan to sobie wyobraża? Czy można przez kilka dni wyłączyć urząd z funkcjonowania? W związku z tym, jeśli 31 grudnia urząd przestanie istnieć, będzie to jego ostatni dzień, to pierwszego dnia następnego roku musi on funkcjonować w innym układzie i zaspokajać te potrzeby społeczne, dla których został powołany, dla których ewentualnie zostanie przekształcony w inny urząd administracji państwowej.

    Na zakończenie chciałem podkreślić jedno: w stosunku do czasu, kiedy Wysoka Izba uchwalała poprzednią ustawę, zmieniły się warunki. Napisaliśmy program rządowy ˝Infrastruktura - klucz do rozwoju˝, w którym na mieszkalnictwo położyliśmy określony nacisk, czego nie było wcześniej, pojawiły się również zupełnie nowe zadania, jak chociażby związane ze zrównoważonym rozwojem miast i osiedli ludzkich, w ramach programu ONZ, w którym chcemy aktywnie uczestniczyć jako kraj i jako urząd mający określone zadania do wykonania. Te zadania realizujemy zgodnie z naszym harmonogramem i będzie to realizowała każda następna jednostka, która zajmie się rozwojem miast, ponieważ rozwój miast i mieszkalnictwa jest dla tego rządu ważną sprawą. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia