4 kadencja, 64 posiedzenie, 2 dzień (17.12.2003)
9 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (druki nr 2255 i 2326).
Poseł Leszek Świętochowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! Przedstawiając stanowisko Polskiego Stronnictwa Ludowego wobec projektu ustawy o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r., spróbuję podać jeszcze kilka informacji, w uzupełnieniu do tego, co w zasadzie powiedzieli już moi przedmówcy, żeby tego nie powtarzać.
Myślę, że jest to nasz najważniejszy partner i najprawdopodobniej przez wiele lat będzie najważniejszy. Chcę jeszcze dwa zdania powiedzieć o jego potencjale demograficznym - prawie 83 mln mieszkańców, i o tym, że jego produkt krajowy brutto wynosi prawie 2 bln amerykańskich dolarów. U nas jest 200, czyli 10-krotnie mniej, taka jest dysproporcja. Jest to trzeci inwestor na rynku polskim, jeśli chodzi o kapitał, po Francji i Stanach Zjednoczonych. Te liczby przypomniałem po to, żeby zaznaczyć, jak wielka jest skala omawianej ustawy. Jest ona jedną z najważniejszych ustaw, które regulują stosunki między Polską a Niemcami. Oprócz konwencji, wszelkiego rodzaju porozumień, ta ustawa szczególnie decyduje o wymianie handlowej.
Chcę powiedzieć, że stosunki polityczne gdzieś od roku 1970 układają się poprawnie, a w niektórych okresach wzorowo, bardzo poprawnie. Prawie 300 samorządów współpracuje z samorządami Republiki Federalnej Niemiec, 250 szkół organizuje wyjazdy w ramach bezpośredniej wymiany. Natomiast jeśli przechodzimy już do konkretnej wymiany handlowej, do istotnych warunków ekonomicznych, zysków dla poszczególnych przedsiębiorstw i wpływu na budżet poszczególnych krajów, to niestety ta współpraca już nie jest taka gładka. Myślę, że przedstawiciele ministerstwa, negocjując umowę, o której dzisiaj mówimy, na pewno mieli twardy orzech do zgryzienia. Uważam, że przyznanie prawa poboru podatku na jednakowych warunkach czy na jednakowych zasadach, na tożsamych zasadach, nie skutkuje tym samym dla budżetów tych państw, gdyż bardzo łatwo np. może zwolnić od pobierania podatku jedno z państw,w którym jest zainwestowany kapitał, a kapitał niemiecki w Polsce to 8,5 mld, jeśli my ich zwalniamy, a nasz 340 mln. Te dysproporcje świadczą o tym, że negocjacje w sprawie tej umowy były na pewno bardzo trudne. Bardzo dobrze, że jednak została ona zawarta, gdyż jest zdecydowanie korzystniejsza od tego, co było. Podatki we wszystkich krajach tego obszaru, który omawiamy, są bardzo zbliżone - od dochodu, od majątku, i ustawy, jeśli chodzi o opodatkowanie osób fizycznych, osób prawnych, są współbrzmiące, ale występują również pewne różnice. I niejednokrotnie te z punktu widzenia prawnego nieistotne różnice mogą mieć znaczny wpływ na wielkość wpływów z podatku do budżetu danego państwa. Przypomnę tylko, że umowa przewiduje szczegółowe rozwiązania - w krótkim czasie tylko - takie jak to, że jest przewidziane prawo do opodatkowania pewnych części dochodu i majątku tylko w jednym z umawiających się państw i zabrania się ich opodatkowania w drugim państwie. Uważam, że jest to bardzo korzystne dla przedsiębiorstw, tak jak powiedziałem, ale nie do końca dla budżetu. Natomiast dochody z trzech źródeł, dywidendę, odsetki, należności licencyjne, oba państwa mają prawo opodatkować, przy czym prawo do opodatkowania w wypadku państwa, w którym jest źródło dochodów, jest ograniczone. W umowie jest wprowadzona przykładowo dla dochodu powstającego w Polsce stawka tylko do 5% w tych pozycjach podatkowych. Następnym pozytywnym rozwiązaniem jest to, że umowa reguluje sposób rozliczania kosztów ogólnych między zakładem a jego macierzystym przedsiębiorstwem. Na to chcę zwrócić szczególną uwagę, gdyż brak takich regulacji może powodować, że kosztami ogólnymi funkcjonowania koncernu może być obciążany zakład tu, a nie macierzysty zakład przykładowo leżący w Niemczech.
Już czas minął, panie marszałku, ale chcę jeszcze powiedzieć, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest to, że od emerytur, alimentów, rent czy wszelkiego rodzaju odszkodowań z tytułu szkód ponoszonych w czasie II wojny światowej są pobierane podatki w Republice Federalnej Niemiec, a akurat te świadczenia, te pozycje, są tam zwolnione od podatku, w związku z tym te dochody nie są opodatkowane.
Mając na uwadze to, że w Republice Federalnej ponad 0,4% ludności stanowią obywatele polscy - jest to ponad 300 tys. mieszkańców - jak również skalę naszej wymiany gospodarczej i wpływ tej wymiany na naszą gospodarkę oraz przepływ technologii, szczególnie nowych technologii, Polskie Stronnictwo Ludowe opowiada się za ratyfikacją niniejszej umowy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia