3 kadencja, 111 posiedzenie, 2 dzień (20.06.2001)
17 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz o zmianie niektórych ustaw (druki nr 2344 i 2952).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Robert Gmyrek:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Postaram się odpowiedzieć na poszczególne pytania.
Pan poseł Krutul spytał, ile izb jest obecnie pod kreską finansową? Wszystkie są pod kreską finansową. Środki finansowe, które powinny wpływać z gmin, zapewniają obecnie 10-15% zapotrzebowania. Mamy nadzieję, że ta ustawa, która uszczególnia zasady, kiedy powinny spływać środki finansowe, pomoże izbom rolniczym także w tym zakresie.
Jeżeli chodzi o porozumienia między izbami rolniczymi a samorządowymi, to są takie porozumienia. Nie jestem w stanie podać szczegółowych przykładów, ale obiecuję, że przykłady takich porozumień doślę.
Program SAPARD. Założenia SAPARD-u przyjęto dużo wcześniej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby izby rolnicze wspólnie z samorządami próbowały znaleźć pewne rozwiązania. Wiem, że nie jest to skierowane bezpośrednio do izb rolniczych, ale myślę, że potrzebna jest taka współpraca, aby interes izb rolniczych uwzględniał również interes samorządów.
Jeżeli chodzi o środki z Komitetu Integracji Europejskiej - mamy tu taką samą sytuację. Poprzez fundacje i spółki, z którymi związane są izby rolnicze, można otrzymywać takie środki. Jest to związane między innymi z sugestią, którą wniosła pani poseł Sikorska-Trela, ale do tego jeszcze później wrócę.
Ustawa o paliwie rolniczym. Jak udało mi się zorientować w tym krótkim czasie, jest ona obecnie przygotowywana, jest w trakcie uzgodnień wewnątrzresortowych. Nie jestem w stanie powiedzieć, kiedy zostanie przygotowana. Postaram się dostarczyć to na piśmie.
Pan poseł Wenderlich zapytał, po co jest ta ustawa. Przede wszystkim porządkuje ona sprawy związane z funkcjonowaniem izb i w decydującym stopniu zmniejsza koszty, na przykład walnych spotkań, w których uczestniczyło po 500 osób. Teraz będzie o wiele mniej. Jednocześnie wydaje mi się, że usprawnia i zbliża do rolnika, między innymi przez powołanie powiatowych rad. Rolnicy mają bezpośredni kontakt i możliwość większego zaangażowania się.
Odnośnie tego, dlaczego tylko opiniotwórcze. To było podnoszone w wielu wystąpieniach. Chodzi tu o to, co nazywamy wolą polityczną. Myślę, że jeśli chodzi o przedłożenie rządowe była ona większa niż wynika to z ostatecznej wersji, która wychodzi z parlamentu. Dam tu chociażby przykład opiniodawstwa szkół rolniczych, czy ewentualnie...
(Głos z sali: Ale nie odpowiada pan na pytanie.)
...ale ta opinia powinna być tak samo wiążąca... Ewentualnie też odrolnienie gruntów rolnych. Tu potrzebna jest szeroka wola polityczna i to wszystkich ugrupowań.
Jeżeli chodzi o możliwości aktywnego uczestniczenia w procesie legislacyjnym. Izby rolnicze mogą kierować projekty do rządu. Uczestniczą w pracach również jako organ opiniodawczy na szczeblu wojewódzkim, gdzie takie opinie są uzgadniane.
Sądzę, że nie zabraliśmy żadnego z rozwiązań starej ustawy, chodziło nam tylko o uporządkowanie. Projekt ten był uzgadniany również z izbami.
Pytanie pana posła Stanibuły o ośrodki doradztwa rolniczego i o struktury samorządu. Nie było to przedmiotem analizy, ale spróbujemy takie analizy przeprowadzić i odpowiedzieć na to pytanie.
Pan poseł Pawlak. Dlaczego nie ma finansowania z budżetu państwa? Na pewno liczymy na większe zaangażowanie rolników, bo przecież, jakkolwiek patrzeć, każdy rolnik jest członkiem izby i wiedza o tym, że z ich podatków pochodzą środki na finansowanie, również daje im większe prawo decydowania o tych środkach. Na razie, odnośnie do jakiejś rekompensaty, nie ma przewidzianej rekompensaty dla gmin z tytułu zabrania tych 2% kosztów.
Pan poseł Ajchler wspomniał o SKL. Nie jestem członkiem SKL, ale myślę, że każdy minister, z jakiejkolwiek byłby formacji, jest tylko częścią rządu i tu decyduje między innymi siła przebicia rządu i wola polityczna, o której mówiliśmy wcześniej. Ważne jest to, że wykorzystuje się opinię izb rolniczych. Jest zespół rządowy do spraw wsi. Izby rolnicze również wspierają rząd w wielu dziedzinach, pomagają - chociażby sprawa BSE czy pryszczycy i stanowiska Unii - tu jest ścisła współpraca. Mam nadzieję, że ze strony izb nie ma jakiegokolwiek odczucia, by nie było widać woli współpracy i chęci tej współpracy ze strony rządu.
Pani poseł Sikorska-Trela zwróciła uwagę na art. 7 ust. 1 i 2. Myślę, że tu nic nie zostało zmienione, bo do chwili obecnej w myśl starej ustawy było to również w ten sam sposób sformułowane, czyli izba jako wspólnik, nie właściciel, w ramach fundacji czy spółki mogła taką działalność procedować. Jeżeli chodzi o to, na jakie cele, jest to zgodne ze statutem i w statucie mówi się wyraźnie, na co te środki finansowe mogą być przeznaczone. Jest to oczywiście pewna samokontrola, ale celem tego przedłożenia jest przede wszystkim to, aby izba rolnicza poprzez większe zaangażowanie rolników uczestniczyła aktywnie w życiu politycznym. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia