3 kadencja, 101 posiedzenie, 2 dzień (15.02.2001)
13 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia (druk nr 2135) o:
1) poselskich projektach ustaw o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz o zmianie niektórych ustaw (druki nr 854, 940 i 1512);
2) poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (druk nr 1301);
3) komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (druk nr 1304);
4) senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustawy o publicznej służbie krwi (druk nr 1358);
5) rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 1456).
Poseł Krzysztof Jurgiel:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałem zadać kilka pytań w związku z tym, że grupa posłów zgłosiła projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (druk nr 1301). Jednak większość wniosków z tej ustawy nie została tutaj przyjęta. Dlatego proszę posła sprawozdawcę o podanie przyczyn nieuwzględnienia tych wniosków.
Pierwszy wniosek dotyczył zwiększenia składki, to zostało dokonane, jednak wprowadzenie tego planuje się od roku nie 2002. W związku z tym mam pytanie do Komisji Zdrowia, do posła sprawozdawcy. Ponieważ 6 lipca 1999 r. Komisja Zdrowia przyjęła dezyderat nr 6 w sprawie Narodowego programu zdrowia oraz sytuacji zdrowotnej społeczeństwa polskiego, w którym przewidywała, że w 2000 r. składka powinna wynosić 8,5% i sukcesywnie więcej, dlaczego nastąpiła zmiana stanowiska komisji, która przygotowała sprawozdanie?
Oto inne sprawy. Do art. 55 proponowaliśmy zmianę, aby uczestnikiem postępowania w przedmiocie zawarcia umowy o udzielenie świadczeń z osobą wykonującą zawód medyczny oraz zakładem opieki zdrowotnej, jeśli osoba ta nie zgłosi sprzeciwu, był przedstawiciel właściwej okręgowej izby lekarskiej lub okręgowej izby pielęgniarek i położnych, w przypadku lekarza podstawowej opieki zdrowotnej - także przedstawiciel kolegium lekarzy rodzinnych oraz, w przypadku pielęgniarki i położnej środowiskowej - przedstawiciel kolegium pielęgniarek i położnych. Dlaczego komisja tego nie uwzględniła?
Następne pytanie dotyczy art. 57a, który umożliwiłby zapewnienie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom domów pomocy społecznej oraz domów małych dzieci. Proponowaliśmy, aby kasa chorych zawierała umowy na świadczenia zdrowotne całodobowe z podmiotami zapewniającymi kompleksowość świadczeń zdrowotnych niemającymi statusu zakładu opieki zdrowotnej, a świadczącymi usługi dla osób przewlekle chorych, umysłowo upośledzonych, niepełnosprawnych fizycznie i małych dzieci.
Następna sprawa dotyczy art. 31 ust. 2 ustawy, który mówi, że osobom ubezpieczonym przysługują na zasadach określonych w ustawie świadczenia zdrowotne mające na celu... Tutaj proponowaliśmy dodanie w ust. 2 pkt. 12, który mówi o świadczeniach w środowisku nauczania i wychowania. Pozwoliłoby to na objęcie świadczeniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży w szkołach. To też nie zostało uwzględnione.
Następna sprawa dotyczy wykonywania kontroli jakości i zasadności wykonywania świadczeń. Tutaj proponowaliśmy, aby do kontroli jakości i zasadności wykonania świadczeń diagnostycznych i leczniczych powoływać członków zespołu konsultantów wojewódzkich z właściwej dziedziny medycyny. To też nie zostało uwzględnione.
Jeszcze jedna sprawa dotycząca powoływania rad regionalnych kas chorych, a więc zmiana art. 75. Problem ten był już oczywiście dyskutowany, proponowaliśmy, aby odbywało się to w ramach wyborów bezpośrednich. Naszym zdaniem, stworzy to możliwość demokratycznego, apolitycznego wyboru ubezpieczonych do rady i kasy chorych. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia