3 kadencja, 45 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Zdzisław Kałamaga

3 kadencja, 45 posiedzenie, 3 dzień (04.03.1999)


19 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (druk nr 853).


Poseł Zdzisław Kałamaga:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Nowa rzeczywistość wynikająca z wprowadzonych reform jest główną przyczyną zmian w ustawie o zamówieniach publicznych, opracowanych w Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Dotyczy to w szczególności art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, który dostosowuje redakcję przepisów do reformy samorządowej, oraz rozszerzenia zastosowania ustawy na zamówienia publiczne udzielane przez jednostki organizacyjne ubezpieczenia zdrowotnego oraz Krajowy Związek Kas Chorych w zakresie nie uregulowanym innymi przepisami. Jest to, inaczej mówiąc, uporządkowanie tych ważnych dla państwa i obywatela dziedzin życia, w których sposób wydatkowania pieniędzy publicznych powinien być objęty rygorami ustawy o zamówieniach publicznych, aby wyeliminować pojawiające się coraz częściej co najmniej wątpliwości co do wysokości i celowości wydatkowanych środków na realizację zadań wymienionych wcześniej jednostek.

    Celem przedstawionego Wysokiej Izbie projektu jest także dostosowanie delegacji ustawowych, zawartych w art. 50 ust. 4 ustawy, do wymogów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyeliminowanie błędów legislacyjnych. Pewne wątpliwości - tak na pierwszy rzut oka - może budzić nowe zdefiniowanie środków publicznych zawarte w ustawie o finansach publicznych, która - jak wiadomo - uchyliła ustawę Prawo budżetowe, w porównaniu do takiej definicji zawartej w ustawie o zamówieniach publicznych. Należy jednak podkreślić, że będzie bardzo trudne czy wręcz niemożliwe identyczne określenie w obu ustawach pojęcia środków publicznych. Takiego zamiaru nie mieli również wnioskodawcy. Generalnie rzecz biorąc, identyczne zapisy w obydwu ustawach, jednolicie definiujące, co to są środki publiczne, doprowadziłyby do tego, że pewne - nazwijmy to - branże czy sektory nie zostałyby objęte przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, na co żaden ustawodawca nie może sobie pozwolić. Mimo że na przykład ustawa o finansach publicznych nie operuje pojęciem ˝środki pozabudżetowe˝, to posługuje się nadal określeniami, takimi jak: zakład budżetowy, gospodarstwo pomocnicze, środki specjalne itd. Z tego więc powodu zasadne jest, aby wprowadzić do systemu zamówień publicznych te określenia, których nie ma w ustawie o finansach publicznych.

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Zdając sobie sprawę, że po wprowadzeniu nowych definicji mogą występować pewne trudności interpretacyjne związane z ich stosowaniem w praktyce, Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej, kierując się troską o właściwe, oszczędne i celowe gospodarowanie pieniędzmi publicznymi w tak ważnych obszarach, o których mówiłem na wstępie, będzie głosował za uchwaleniem zmian w ustawie o zamówieniach publicznych zawartych w druku nr 853 jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu.

    Jednocześnie pragnę wyrazić zadowolenie z faktu, że Urząd Zamówień Publicznych przygotował już kompleksową nowelizację ustawy o zamówieniach publicznych, która jest na etapie uzgodnień międzyresortowych.

    Wyrażam jednocześnie nadzieję, że wiele wniosków i uwag krytycznych formułowanych przez tych, którzy zobowiązani są tę ustawę stosować w codziennej praktyce, zostanie wykorzystanych w projekcie tej dużej nowelizacji. Dziękuję za uwagę.


Powrót Przebieg posiedzenia