3 kadencja, 118 posiedzenie, 1 dzień (05.09.2001)
3 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie komisji nadzwyczajnej - Komisji Prawa Europejskiego o stanowisku Senatu w sprawie ustawy Prawo farmaceutyczne (druki nr 3376 i 3392).
Poseł Sprawozdawca Hanna Suchocka:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jako sprawozdawca komisji nadzwyczajnej - Komisji Prawa Europejskiego chciałam przedstawić poprawki, które zaproponował Senat w swojej uchwale z dnia 30 sierpnia 2001 r. do ustawy Prawo farmaceutyczne. Poprawkami tymi komisja nadzwyczajna - Komisja Prawa Europejskiego zajęła się wczoraj.
Senat zaproponował wprowadzenie 12 poprawek do ustawy. Komisja po swoim wczorajszym posiedzeniu proponuje, ażeby Wysoka Izba przyjęła 9 poprawek, a pozostałe 3 poprawki odrzuciła. Teraz jakie to są głównie poprawki.
Komisja Prawa Europejskiego uznała, że należy zaaprobować i przyjąć wszystkie poprawki o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym oraz te, które uchylają czy poprawiają pewne błędy, jakie wkradły się do ustawy w wyniku prac komisji i Sejmu. Związane są one np. z pewnymi definicyjnymi wyjaśnieniami czy z definicjami, które zostały zmienione i zawarte w jednym artykule, a do innego nie zostały wprowadzone. Podkreślam raz jeszcze, że komisja rekomenduje przyjęcie wszystkich poprawek tego typu.
Komisja nie rekomenduje zaś przyjęcia poprawki 1., która wprowadza możliwość sprzedaży wysyłkowej leków. Ze względu na dobro pacjenta i ze względu na to, że ustawa Prawo farmaceutyczne wprowadza szczególne gwarancje ochrony pacjenta przed wyposażeniem go w lek nieodpowiedni, bez odpowiedniej daty ważności, lek niesprawdzony, uważamy - i Komisja Prawa Europejskiego takie stanowisko wyraziła - że sprzedaż wysyłkowa nie stanowi dostatecznej gwarancji zabezpieczenia, zapewnienia jakości leku. Lek może bowiem być przesyłany np. z apteki w Szczecinie do pacjenta, który mieszka w Przemyślu, i my nie mamy gwarancji co do tego, co z tym lekiem stanie się po drodze. Z tego względu proponujemy, ażeby poprawkę 1. odrzucić, i w imieniu komisji takie rozwiązanie rekomenduję Wysokiej Izbie.
Drugą poprawką o charakterze merytorycznym, która w toku prac komisji parlamentarnych wywoływała wiele dyskusji, jest poprawka 8., dotycząca wprowadzenia pewnych ograniczeń w udzielaniu zezwoleń na tworzenie nowych aptek. Przypominam, że Sejm w swojej ustawie zawarł art. 101, w którym zostało określone, że zezwolenie wydaje się, jeżeli po jego udzieleniu na jedną aptekę na terenie danej gminy przypadać będzie nie mniej niż 4 tys. mieszkańców i minimalna odległość między aptekami będzie wynosić co najmniej 500 m. Chciałam zaznaczyć, że ten artykuł został zredagowany w taki sposób, ażeby odpowiadał mniej więcej temu, jak to obecnie wygląda; obecnie jedna apteka przypada przeciętnie na 4 tys. mieszkańców i takie rozwiązanie przyjęliśmy. Jednak z uwagi na pewne rozwiązania, które znalazły się w Prawie farmaceutycznym, m.in. takie, że apteka może należeć tylko i wyłącznie do farmaceuty i że może on być właścicielem jednej apteki, uważamy, że ryzyko nadmiernego zagęszczenia nie jest w tym momencie tak groźne. Z tego względu komisja nadzwyczajna - Komisja Prawa Europejskiego popiera tę poprawkę Senatu, ażeby skreślić art. 101. Komisja proponuje zatem, żeby przyjąć poprawkę 8. i konsekwentnie przyjąć poprawkę z tym związaną, a mianowicie poprawkę 2., czyli wprowadzić zmianę tam, gdzie jest powołanie się na art. 101, którego obecnie w tekście ustawy nie ma.
Komisja Prawa Europejskiego opowiedziała się także za tym, ażeby przyjąć poprawkę 11. - jest tu lepiej sformułowane określenie przestępstwa, które może być podjęte w ramach niewłaściwej, nieodpowiedniej reklamy - a następnie poprawkę 12., gdzie proponuje się dopasowanie sankcji do sankcji określonych w innych przepisach. Chcę bowiem zaznaczyć, że art. 133 mówi o tym, że kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia kontroli utrudnia lub udaremnia wykonywanie czynności służbowych, podlega karze grzywny albo karze pozbawienia wolności do lat 3, podczas gdy np. kto bez wymaganego zezwolenia podejmuje w ogóle działalność w zakresie prowadzenia apteki, podlega tylko karze pozbawienia wolności do lat 2. Uznano, że jest tu niewspółmierność kary, i z tego względu proponuje się zagrożenie karą do lat 2. Takie rozwiązanie proponuje Senat i komisja nadzwyczajna - Komisja Prawa Europejskiego proponuje to rozwiązanie przyjąć.
Zatem podkreślam raz jeszcze, w imieniu Komisji Prawa Europejskiego rekomenduję przyjęcie 9 poprawek, a odrzucenie 3 poprawek. Jeszcze na zakończenie powiem, że proponujemy odrzucić poprawkę 5. i poprawkę 10., które likwidują przyjętą przez Sejm instytucję rękojmi. Senat proponuje tę instytucję usunąć z treści ustawy, Komisja Prawa Europejskiego uznała natomiast, że jest to instytucja ważna i że nie powinniśmy przyjąć poprawek Senatu w tym zakresie. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia