3 kadencja, 57 posiedzenie, 1 dzień (08.09.1999)
1 punkt porządku dziennego:
Informacja prezesa Rady Ministrów o integracji Polski z Unią Europejską, ze szczególnym uwzględnieniem stanu negocjacji z Unią.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej Andrzej Grzelakowski:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Transport odgrywa istotną rolę w procesie integracji gospodarczej, określa bowiem możliwości przemieszczania towarów, surowców, osób; określa również tym samym możliwości w zakresie mobilności zasobów pracy i ich przepływu między poszczególnymi krajami. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywa infrastruktura transportowa, przy czym nie tyle jej długość, ile standardy jakościowe. Wśród tych standardów podstawowym parametrem określającym jakość tejże infrastruktury jest parametr, który określa nacisk na poszczególną oś. Nawiązuję tutaj do dwóch pytań, które postawili panowie posłowie Lewandowski i Stryjak, wiążących się z realizacją przez stronę polską dyrektywy Rady nr 9653, która właśnie określa i determinuje parametry jakościowe infrastruktury transportowej w drogownictwie.
Między tymi wymogami, które określa dyrektywa, wskazująca na potrzebę dostosowania w przewozach międzynarodowych drogowych do parametru określonego na poziomie 115 kN na poszczególną oś, a tymi parametrami, które cechują infrastrukturę drogową transportową Polski, istnieje wręcz swego rodzaju przepaść, ponieważ w układzie sieci drogowej w Polsce tylko 0,5% ogólnej długości sieci drogowej odpowiada temu parametrowi. Mamy łącznie 22 tys. km dróg, które z kolei pozwalają na przemieszczanie pojazdów o nacisku 100 kN na oś. Ten parametr wprowadzono dopiero w 1991 r. Wcześniej obowiązywały absolutnie niższe standardy i gros sieci drogowej krajowej i tej, która służy przewozom międzynarodowym, spełnia wymóg nośności w tym zakresie, określany na 80 kN i 60 kN.Te wielkości wskazują jednocześnie na skalę zapotrzebowania na środki finansowe niezbędne do dostosowania się naszego kraju do tego typu parametrów. Polska powinna inwestować w sieć infrastruktury transportowej minimum 1,5% swojego produktu krajowego brutto. Jesteśmy na takim etapie, że nasze parametry są zdecydowanie niższe od pożądanych i postulowanych przez Komisję Europejską. By sprostać tym wymogom, powinniśmy inwestować w skali roku od 1,5 do 2 mld zł w sieć infrastruktury drogowej. Oznacza to, że potrzebujemy kilkunastu, a może kilkudziesięciu lat, by spełnić wymogi dyrektywy 9653 w tym zakresie. Oczywiście mam na myśli tutaj nie tylko wielkość publicznych środków krajowych, budżetowych, która będzie przeznaczona na ten cel, ale również wielkość środków pomocowych. Myślę tutaj przede wszystkim o środkach pochodzących jeszcze z funduszu PHARE i poczynając od przyszłego roku, o środkach z ISPA, jak również o środkach w postaci kredytów i pożyczek pochodzących z międzynarodowych instytucji finansowych. Szczególną rolę pełni Europejski Bank Inwestycyjny, który wspomaga nasze działania w tym zakresie.
W związku z tym dostosowanie polskiej sieci drogowej do wymogów i standardów dyrektywy wymaga od nas ogromnego wysiłku inwestycyjnego i odrobienia ogromnych zaległości, jakie narosły w tym zakresie w ostatnich kilkudziesięciu latach. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia