3 kadencja, 111 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Wojciech Włodarczyk

3 kadencja, 111 posiedzenie, 3 dzień (21.06.2001)


41 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego ˝Wyposażenie sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe˝, zapewnieniu warunków jego realizacji oraz o zmianie ustawy Kodeks celny (druki nr 2911 i 3024).


Poseł Wojciech Włodarczyk:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Omawiany dzisiaj przez Sejm projekt ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego wyposażenia sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe i zapewnieniu warunków jego realizacji jest efektem znacznego w ostatnim czasie przyspieszenia prac nad modernizacją naszej armii. Jest także wyrazem zgody wszystkich sił politycznych - jak słyszymy tutaj z tej trybuny - na jak najszybsze i jak najskuteczniejsze zabezpieczenie i rozwiązanie tego tak ważnego dla bezpieczeństwa Polski problemu. Problem obronności musi być stawiany ponad podziałami politycznymi. Trzeba jednak zadać pytanie, czy praca zespołów przygotowujących dzisiejszy projekt nie pójdzie na marne z powodu paru wątpliwości, jakie się w związku z tym problemem nasuwają.

    Przyjęcie przez Sejm omawianej ustawy stworzy po raz pierwszy od wielu lat możliwość uzbrojenia wojsk polskich w samoloty bojowe nowej generacji i stworzy możliwość realizacji przyjętego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej celu: wprowadzenia do 2006 r. do polskich sił zbrojnych 60 samolotów wielozadaniowych. Pierwsza eskadra 16 samolotów ma osiągnąć zdolność bojową do 2002 r. Dlatego tak ważne jest przyspieszenie prac parlamentarnych nad projektem ustawy i jednocześnie odpowiednie przeprowadzenie procedury wyboru określonego samolotu. Należy przy tym mieć absolutną pewność, że wybór 16 użyczonych samolotów będzie determinował jednocześnie zakup kolejnych 44. Konieczne jest przyjęcie założenia, że skoro okres użytkowania samolotów powinien wynosić 15-20 lat, to użyczane samoloty nie mogą być samolotami najstarszej generacji. Jeżeli tak nie będzie, to taka realizacja nie będzie się Polsce opłacała.

    Jednocześnie obecny i następni ministrowie obrony, a także dowódcy sił zbrojnych muszą prowadzić prace nad włączeniem Polski do międzynarodowych, wieloletnich programów i do prac umożliwiających wprowadzenie do polskiego lotnictwa samolotów piątej generacji. W państwach NATO jest aktualnie prowadzony jeden program - amerykański głównie - program JSF, do którego Polska powinna zgłosić swój akces. Konieczność podjęcia takich działań wynika także z niniejszej ustawy. Program JSF warunkuje w jakiś sposób kontrahenta.

    Podjęcie takich działań jest także niezbędne z tego względu, aby nie dopuścić, tak jak to się dzieje dzisiaj, do prawdziwej zapaści technologicznej w polskim rolnictwie. Ostatni duży kontrakt samolotowy na samoloty SU-22 był realizowany 20 lat temu, a i wówczas nie były to samoloty najnowszej konstrukcji.

    Równocześnie z podpisaniem umowy na dostawę samolotów dla polskich sił zbrojnych musi być podpisana umowa offsetowa o wysokości równej wysokości kontraktu samolotowego. Obawiam się, że problem offsetu może uniemożliwić podpisanie umowy i realizację omawianej dziś ustawy. Offset to sprawa Ministerstwa Gospodarki. Offset to problem niesłychanie trudny, ale musi być rozwiązany. Tego wymaga nasza ustawa o offsecie. Na rozwiązanie tego problemu czeka cały polski sektor zbrojeniowy, a zwłaszcza zakłady przemysłu lotniczego, czeka cała gospodarka narodowa.

    Tak więc realizacja ustawy, której projekt omawiamy, ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego wyposażenia sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe i zapewnieniu warunków jego realizacji, zależy także od ministra gospodarki. To bardzo ważne, ponieważ tutaj jest minister obrony narodowej, a ministra gospodarki nie widzę. Kontrahent, który podpisze umowę na dostawę samolotu, zna na pewno nasze regulacje prawne, w tym wypadku dotyczące offsetu. Należy wyrazić nadzieję, że minister gospodarki zaangażuje się w pełni w negocjacje o jak najlepsze warunki dla polskiego przemysłu zbrojeniowego i że polski przemysł zbrojeniowy zostanie w ten sposób włączony w produkcję i projekty najnowszych technologii lotniczych. Jedną z nich jest program JSF, o którym mówiłem wcześniej. Ruch Odbudowy Polski popiera projekt ustawy o zakupie samolotów wielozadaniowych. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia