2 kadencja, 59 posiedzenie, 2 dzień (14.09.1995)
4 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie:
- poselskich i komisyjnego projektów ustaw o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,
- senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym,
- rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku importowym od towarów sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
Poseł Andrzej Aumiller:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Unii Pracy omówię parę projektów, a resztę moja koleżanka Beata Świerczyńska.
W senackim projekcie ustawy o podatku rolnym (druk nr 1019) przewiduje się w art. 12 ust. 1 nowy zapis pkt 4. Zapis ten wprowadza ograniczenie stosowania ustawowych zwolnień z podatku rolnego od gruntów nabytych w drodze kupna na utworzenie nowego gospodarstwa lub powiększenie już istniejącego gospodarstwa do powierzchni nie przekraczającej 100 ha. Ograniczenie to Senat wprowadza również dla gruntów Państwowego Funduszu Ziemi przejętych do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Jednocześnie senacki projekt dodaje ust. 8, który upoważnia rady gmin do wprowadzania innych zwolnień i ulg podatkowych.
Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Unii Pracy po zapoznaniu się z senackim projektem zgadza się z proponowanymi rozwiązaniami i zmianą ustawy o podatku rolnym. Za naszym stanowiskiem przemawiają następujące argumenty: wpływy z podatku rolnego są głównym źródłem dochodów budżetów gminy i gmina powinna decydować o udzielaniu takich ulg. Takie rozwiązanie pozwala na kształtowanie polityki rolnej przez samorząd terytorialny za pomocą stosowania selektywnych preferencji. Tam, gdzie jest ziemia odłogowana, a samorząd oceni, że należy wprowadzić ulgi, może to spowodować zainteresowanie zakupem ziemi czy użytkowaniem jej przez długi czas. Takie rozwiązanie będzie również sprzyjało rozwojowi gospodarstw rodzinnych. (Mamy nadzieję, że ustawa o gospodarstwie rodzinnym będzie skierowana przez klub PSL do Sejmu.)
Na podobne ograniczenie zgodziła się również Wysoka Izba przy rozpatrywaniu kredytowania rolnictwa, na kredyt preferencyjny dla gospodarstw do 100 ha. Te argumenty przemawiają za poparciem przez Unię Pracy projektu senackiego o podatku rolnym.
Wysoka Izbo! Jeśli chodzi o zmianę ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (druk nr 1144), Unia Pracy zgadza się z takim pojmowaniem zagadnienia paliwa rolniczego, co oznacza, że zgadza się na zwrot podatku akcyzowego od paliw, ale mamy tutaj pewne zastrzeżenia.
Pierwsza sprawa: chcielibyśmy oprócz opinii rządowej, którą mamy o tym projekcie, usłyszeć od ministra finansów, czy budżet stać na tak potężny wydatek - 407 mln zł. Druga sprawa: sposób zwrotu tego podatku wydaje się wadliwy, może byłoby bardziej słuszne, aby rolnik wypełniał, jak każdy podatnik, jakiś rodzaj druku PIT, gdzie byłyby wyszczególnione: rodzaj użytku rolnego, klasa gleby oraz ilość paliwa przysługująca na uprawianie tej ziemi, i po końcowym rozliczeniu podatku rolnego w zależności od klasy gleby rolnik płaciłby o wiele mniejszy podatek niż normalnie. W ten sposób rolnicy musieliby płacić podatek, ale mieliby ulgę podatkową. Natomiast tutaj przewiduje się zwrot całej akcyzy paliwowej, a nie wiem, czy będzie nas na to stać.
Unia Pracy jest jednak przychylna tej idei, gdyż na całym świecie istnieją różne rozwiązania, ukryte dotacje dla rolnictwa; to rozwiązanie jest bardzo podobne do rozwiązań niemieckich.
Projekt z druku nr 1114 przewiduje zwolnienie z podatku VAT usług ubezpieczeniowych. Unia Pracy uważa, że projektowana ustawa nie powinna być przez parlament uchwalona. Nie podzielamy poglądu, że opodatkowanie usług pośrednictwa w zakresie ubezpieczeń może wpłynąć na zahamowanie rozwoju ubezpieczeń w Polsce.
Pozostałe projekty, dotyczące stawki VAT na materiały budowlane, roboty budowlane, remontowe, związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą, omówi moja koleżanka klubowa Beata Świerczyńska. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia