1 kadencja, 11 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki

1 kadencja, 11 posiedzenie, 2 dzień (20.03.1992)


10 punkt porządku dziennego:
Interpelacje i zapytania.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki:

    Pani posłanko, rzeczywiście takie terminy były deklarowane, taki przewidywano czas wprowadzenia tego obowiązku. Wiązało się to z modyfikacją rozporządzenia ministra komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów i wyposażenie samochodów w gaśnice to był jeden z fragmentów całej modyfikacji. W maju 1990 r. skierowano pismo do Ministerstwa Przemysłu i Handlu, Komendy Głównej Straży Pożarnej i do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Pismo miało charakter informacyjny i związane było z przewidywanym wówczas harmonogramem opracowania i wdrażania projektu nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.

    Wspomniane przeze mnie przepisy mają bardzo szeroki zakres, dotyczą różnego rodzaju zagadnień związanych z wymaganiami technicznymi pojazdów drogowych. W sumie jest to 108 stron różnego rodzaju przepisów, w tym były również ustalenia dotyczące gaśnic samochodów osobowych. Przeciągnęło się uzgadnianie międzyresortowe także dlatego, że wnosiliśmy wciąż poprawki, które wynikały z potrzeby uwzględnienia konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym, regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, dyrektyw EWG, w tym czasie modernizowanych. Ponadto Polska miała zaległości we wprowadzaniu ich w życie, w odniesieniu do naszego transportu. Nawarstwienie się tych czynników spowodowało modyfikację i opóźnienie. Obecnie jest to końcowa faza opracowania legislacyjnego i w niedługim czasie rozporządzenie zostanie podpisane i skierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Oczywiście trzeba będzie dokonać zmian we wprowadzaniu tego rozporządzenia w życie. Przewidujemy, że część dotycząca gaśnic weszłaby w życie z dniem 1 lipca 1993 r. Całość chcemy opublikować w II kwartale br.

    Jeżeli można, zupełnie przy okazji, gaśnice traktujemy jako jeden z elementów przedsięwzięć służących zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego. Przede wszystkim chodzi tutaj o ograniczenie zagrożenia pożarowego przez wprowadzenie wymogów konstrukcyjnych, utrzymanie wymogów technicznych odnośnie do poszczególnych układów pojazdu, zwłaszcza instalacji elektrycznej, układu zasilania i wydechowego, co mieści się m.in. w omawianych przepisach.

    Takie podejście, zgodne z ustaleniami EWG i Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, zmieniło się o tyle, że większy nacisk położono na uniknięcie potrzeby używania gaśnicy. Chcę jednocześnie wyraźnie zaznaczyć, że nie ma żadnego zakazu używania gaśnic już teraz i każdy kierowca, który uzna to za celowe, może w taką gaśnicę wyposażyć swój samochód.

    Odnośnie do ostatniej części pytania pani poseł, tzn. ustalania stawek ubezpieczeniowych i ewentualnych preferencji związanych z poruszaną sprawą. Niestety nie leży to w kompetencji ministra transportu. Sądzę natomiast, że towarzystwa ubezpieczeniowe oraz te jednostki rządu, które są związane z towarzystwami ubezpieczeniowymi, prawdopodobnie będą tę kwestię rozważać. Dziękuję uprzejmie.


Powrót Przebieg posiedzenia