1 kadencja, 11 posiedzenie, 2 dzień (20.03.1992)
10 punkt porządku dziennego:
Interpelacje i zapytania.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Stefan Kawalec:
Chciałem obu panów posłów uspokoić. W celu poprawienia sytuacji finansowej samorządów terytorialnych rząd przedłożył w grudniu ubiegłego roku Wysokiemu Sejmowi propozycję nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, polegającą na podwyższeniu górnych stawek kwotowych podatku od środków transportowych w stopniu wyższym, niż wynikałoby to ze wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w 1991 r. Propozycja ta uzyskała akceptację Wysokiej Izby i na mocy ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania górne granice stawek podatku od środków transportowych zostały podwyższone. Ustawa ta została opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 21, poz. 86, a jej przepisy weszły w życie z dniem 10 marca br. Minister finansów następnego dnia po wejściu w życie ustawy wydał rozporządzenie w sprawie podatku od środków transportowych, określające szczegółowe stawki tego podatku, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 22, poz. 93. W związku z opóźnieniem wejścia w życie ustawy i przepisów wykonawczych termin płacenia podatku od środków transportowych został przez ministra finansów przesunięty do 15 kwietnia tego roku.
Pragnę również poinformować, że zasady opodatkowania omawianym podatkiem od środków transportowych pozostały nie zmienione, z wyjątkiem podwyższenia stawek, natomiast wpływy z tego podatku stanowią w dalszym ciągu w całości dochód własny budżetów gminy. Do wniosków o włączenie podatku od środków transportowych do ceny paliwa Ministerstwo Finansów odniosło się krytycznie mając na względzie obowiązujący system zasilania budżetów gmin wpływami z tego podatku oraz skutki, szczególnie dla gospodarstw rolnych, wynikające ze wzrostu cen paliwa.
Przebieg posiedzenia