1 kadencja, 11 posiedzenie, 2 dzień (20.03.1992)
10 punkt porządku dziennego:
Interpelacje i zapytania.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Przemysłu i Handlu Edward Nowak:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadając na zapytanie pana posła Jerzego Hrybacza, chciałbym na wstępie poinformować Wysoką Izbę o stanowisku resortu w sprawie przyszłości przemysłu ciągnikowego oraz o sytuacji tego przemysłu, a następnie odniosę się do zasadniczej kwestii, tj. kondycji zakładów wchodzących w skład byłego Zrzeszenia Przemysłu Ciągnikowego ˝Ursus˝.
Ministerstwo, podobnie jak pan poseł Hrybacz, stoi na stanowisku, że nie można dopuścić do likwidacji polskiego przemysłu ciągnikowego. Zmiana warunków funkcjonowania ZPC ˝Ursus˝, wynikająca z wprowadzania rynkowych zasad zarządzania gospodarką narodową, w tym m.in. pojawienia się znacznej konkurencji w omawianej branży, spowodowała, że w ub. r. sprzedaż ciągników ˝Ursus˝ radykalnie obniżyła się (sprzedano około 16 tys. ciągników).
Obecny poziom sprzedaży ciągników ˝Ursus˝ waha się od 40 do 60 sztuk tygodniowo, a więc jest bardzo, bardzo niski. Z produktem ZPC ˝Ursus˝ konkurują na polskim rynku przede wszystkim ciągniki czeskie ˝Zetor˝ oraz ciągniki Wspólnoty Państw Niepodległych ˝Białoruś˝, ˝Władymir˝, które pomimo podwyższonej w ub. r. stawki cła z 15 do 35% są nadal znacznie tańsze od porównywalnych ciągników wytwarzanych w kraju. Na skutek tak niskiej sprzedaży realizowanej przez warszawski ˝Ursus˝ pogorszyła się zasadniczo relacja przychodów m.in. do kosztów stałych.
Powyższa sytuacja wywołała potrzebę wprowadzenia w ˝Ursusie˝ w Warszawie postępowania naprawczego, opracowania programów wdrożenia do produkcji nowych wyrobów i usług, przeprowadzenia postępowania układowego z wierzycielami oraz uregulowania stanu prawnego majątku dla umożliwienia w przyszłości komercjalizacji przedsiębiorstwa. Tak głęboki spadek sprzedaży nie mógł także pozostać bez wpływu na kondycję przedsiębiorstw, które były głównymi kooperantami zakładów przemysłu ciągnikowego ˝Ursus˝.
W celu podjęcia właściwych decyzji co do przyszłości przemysłu ciągnikowego trwają obecnie prace nad przygotowaniem programu kompleksowej restrukturyzacji wszystkich przedsiębiorstw utworzonych w wyniku podziału byłego Zrzeszenia Przemysłu Ciągnikowego ˝Ursus˝. W ramach tych przygotowań, na zlecenie ministra przemysłu i handlu, zespół ekspertów Agencji Rozwoju Przemysłu dokonał w lutym analizy dotychczasowej działalności byłego zrzeszenia ˝Ursus˝ oraz przedstawił ocenę możliwości efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw, które wchodziły w jego skład, wraz z wnioskami dotyczącymi działań, jakie powinny być podjęte przez ministerstwo. Wyniki tych prac omówione były na spotkaniu z dyrektorami przedsiębiorstw w dniu 17 lutego. 26 lutego minister spotkał się w tej samej sprawie z przedstawicielami organizacji związkowych, działających w przedsiębiorstwach byłego zrzeszenia.
Wysoka Izbo! Podejmowane przez ministerstwo działania na rzecz przemysłu ciągnikowego nie mogą gwarantować właściwych efektów bez wsparcia przedsiębiorstw byłego zrzeszenia ˝Ursus˝ w okresie wdrażania programów restrukturyzacyjnych. Ministerstwo będzie preferowało wspomaganie działań w tym zakresie w ramach posiadanych uprawnień. Zgadzając się z poglądem o konieczności istnienia polskiego przemysłu ciągnikowego, Ministerstwo Przemysłu i Handlu deklaruje podejmowanie i kontynuację następujących działań:
- kontynuowana będzie kompleksowa restrukturyzacja przemysłu ciągnikowego, w tym także restrukturyzacja poprzez likwidację i zmiany form organizacyjno-prawnych i własnościowych;
- ministerstwo aktywnie włączy się w pertraktacje dotyczące zasad finansowania tych przedsiębiorstw przez obsługujące je banki, w tym zamiany wierzytelności na udziały kapitałowe, co, zaznaczam, obecnie jest jeszcze niemożliwe;
- w przypadku wyasygnowania w ramach budżetu państwa na 1992 r. środków do dyspozycji Ministerstwa Przemysłu i Handlu, organ założycielski wesprze finansowo w formie gwarancji kredytowych uzasadnione ekonomicznie przedsięwzięcia, zgodne z programem restrukturyzacji przemysłu ciągnikowego. To wszystko, dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia